WSPiA Rzeszów II ROK 2012/2013 MGR GW04
 

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PUBLICZNE PRAWO KONKURENCJI- PROF. J.OLSZEWSKI » OPRACOWANE PYTANIA

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 5>>>    strony: 1[2]345

OPRACOWANE PYTANIA

  
Beata2
09.11.2012 11:13:09
Grupa: Użytkownik

Posty: 5 #1046980
Od: 2012-6-20
16. SCHARAKTERYZUJ CZYN UTRUDNIAJĄCY WEJŚCIE NA RYNEK./art.15 UZnK/
1. dumping – sprzedaż towarów poniżej ceny zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorstw.
2. bojkot – nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorstw.
3. dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane w traktowaniu niektórych klientów.
4. przekupstwo osób pełniących funkcje publiczne
  
Electra28.04.2024 13:19:08
poziom 5

oczka
  
janusz.b
09.11.2012 11:51:19
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Posty: 470 #1046997
Od: 2011-10-17


Ilość edycji wpisu: 3
To i ja coś od siebie wesoły

12. OMÓW INSTYTUCJĘ ŚWIADKA KORONNEGO

Świadek koronny (program/procedura łagodzenia kar)
po co ta instytucja? aby zwiększyć przestrzeganie prawa

DUŻY świadek koronny
Prezes odstępuje od nałożenia kary na przedsiębiorce, który uczestniczył w porozumieniu, jeżeli przedsiębiorca ten spełnia łącznie warunki:
- Jako pierwszy uczestnik porozumienia zgłasza zawiadomienie
- Z własnej inicjatywy składa dowód umożliwiający wszczęcie postępowania i wydanie stosownej decyzji
- Współpracuje z prezesem w toku postępowania tzn dostarcza niezwłocznie wszelkich dowodów którymi się dysponuje
- Zaprzestanie uczestnictwa w porozumieniu najpóźniej w dniu zgłoszenia

i nie był inicjatorem porozumienia.

MAŁY świadek koronny
Uzyskuje możliwość obniżenie kary, jeżeli spełnia łącznie:
- Przedstawia prezesowi z własnej inicjatywy dowód który w I S T O T N Y sposób przyczyni się do wydania decyzji
- Zaprzestanie uczestnictwa nie później niż z chwilą przedstawienia dowodu

Może być inicjatorem porozumienia.


P.s.

W notatkach jak i ustawie nie widzę nic o wynagrodzeniach zły
  
natala2211
09.11.2012 13:15:47
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: rze

Posty: 110 #1047027
Od: 2011-11-24
18. SCHARAKTERUZUJ ARTYKUŁY ODNOSZĄCE SIĘ DO DOBRYCH OBYCZAJÓW W UZnK/art3. ustęp.1 i 3/- W ustawie jest trzykrotne odwołanie do dobrych obyczajów:
Art. 3 ust 1- dotyczący czynu nieuczciwej konkurencji
Art. 16 ust 1- dotyczący nieuczciwej reklamy
Art. 16 ust 3- dotyczący reklamy porównawczej
- Art. 3 ust 1 oraz art. 16 ust 1 zawierają klauzule generalne niedookreślone:
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust 1), Czynem nieuczciwej reklamy jest … reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka (art. 16 ust 1) – ocenia się każdorazowo, indywidualnie czy dany czyn jest sprzeczny z dobrymi obyczajami
- Art. 16 ust 3 – ustawodawca wylicza kiedy reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami w 8 punktach, m.in.:
1. nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,
2. porównuje w sposób rzetelny i dający się zweryfikować,
3. porównuje obiektywnie jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, porównywalnych cech towarów i usług,
4. nie powoduje pomyłek w rozróżnieniu kto kogo porównuje,
5. nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa,
6. nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta.
  
natala2211
09.11.2012 14:43:12
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: rze

Posty: 110 #1047081
Od: 2011-11-24
19. SCHARAKTERYZUJ RODZAJE I FORMY POMOCY PUBLICZNEJ- Ust z 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
Zasady, elementy pomocy publicznej:
1)zasada przejrzystości (każdy może sprawdzić kto uzyskał pomoc ze środków publicznych)
2)zasada proporcjonalności (pomoc powinna być proporcjonalna do skali problemu)
3)zasada spójności (wyrównywanie poziomu przedsiębiorstwa z branżą, innymi przedsiębiorstwami)
4)zasada subsydiarności (pomoc musi być nadzorowana)
Formy udzielania pomocy:
-dotacje rzeczowe,
-preferencje kredytowe,
-poręczenia kredytowe,
-preferencje podatkowe,
-różne instrumenty kapitałowe (np. zakup akcji nie pobierając dywidendy)
-gwarancje,
-zamówienia państwowe,
-obniżanie różnych należności (podatki, opłaty, licencje)
Rodzaje pomocy:
1)pomoc regionalna – może uzyskać region poniżej 70 % średniej unijnej PKB, celem pomocy jest wyrównanie poziomu w unii
2)pomoc sektorowa – pomoc dla sektorów schyłkowych, kryzysowych, np. kopalnie węgla kamiennego lub w celu tworzenia nowych sektorów, np. branża komputerowa
3)pomoc horyzontalna – celem jest poprawa konkurencyjności w przyszłości: infrastruktura, nowe systemy kształcenia, telekomunikacja, popieranie małych przedsiębiorstw


p.s jak jest coś źle to mnie poprawiajciewesoły
  
natala2211
09.11.2012 14:44:19
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: rze

Posty: 110 #1047084
Od: 2011-11-24
PRAWA OSÓB ZAGRANICZNYCH./art.4 UZnK/- Zagraniczne osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z przepisów ustawy na podstawie:
-Umów międzynarodowych obowiązujących RP (członkowie UE, kraje stowarzyszone z unią, byłe kolonie państw unijnych, państwa z którymi Polska zawarła umowy bilateralne)
-lub na zasadzie wzajemności (wzajemność formalna i materialna – stosujemy ustawę do państw gdzie obowiązuje wzajemność materialna, nie stosujemy gdzie tylko zasada wzajemności formalnej)
  
natala2211
09.11.2012 14:49:49
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: rze

Posty: 110 #1047088
Od: 2011-11-24
8. SCHARAKTERYZUJ PRAKTYKI OGRANICZAJĄCE KONKURENCJĘ , PODAJ I OMÓW STOSOWANE WYŁĄCZENIA.
-BAGATELNE- Wyłączenia bagatelne, ulegają one zmianie od (art. 7):
- porozumienia między konkurentami których udział w rynku w roku poprzedzający mnie przekracza 5% udziału rynkowego
- porozumień między przedsiębiorcami którzy nie są konkurentami jeżeli udział w rynku przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym porozumienie nie przekracza 10%
-GRUPOWE/SENSU STRICTE I LARGO
Wyłączenia grupowe można podzielić:
- senso stricto, wprost wypisane
- senso largo, w sensie szerokim rozumieniu
Senso stricte-nie są zawarte wprost w art. 8 są tam odesłania do senso largo.
Teraz obowiązują rozporządzenia (2007 r.), są kroczące co 5 lat są nowelizowane lub w sprawie.
Rozporządzenia są po to, że gdzie jest ta ciężka granica między porozumieniami, tekst wskazuje tą granicę.
W rozporządzeniach przewidziano zapisy (klauzule):
- białe, to sformułowania jakie można zawrzeć w umowie
- czarne, zabronione, czyli takiego zwrotu nie można wprowadzić umowie
- szare, ryzykowne w zależności od sytuacji, wolno wprowadzić pewne zwroty, ale nie zawsze
Są rozporządzenia (wyłączenia grupowe-senso stricte):
- wyłączenia grupowe dot. Franczezingu
- wyłączenia umów dot. specjalizacyjnych umów dystrybucyjnych
- wyłączenia umów dystrybucyjnych badań naukowych
- niektórych umów ubezpieczeniowych, bankowych
Senso largo (art. 8 ust.1), są pewne sytuacje których ustawodawca mógł nie przewidzieć w sensie stricte i niosą one pewne elementy: pozytywne przesłanki które muszą wystąpić pozytywne i 2 które nie mogą wystąpić negatywne:
1) pozytywne (czy przyczyniają się do czegoś pozytywnego):
a) polepszyć dystrybucję, produkcję / postęp techniczny, gospodarczy
b) użytkownik lub nabywca ma odpowiednią część korzyści wynikających z tej umowy (np. troszkę bezpieczniejszy czy lepszy produkt po tej samej cenie
2) negatywne
- nie nakładają na przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów
- nie stwarzają przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji
  
Mala_Mi
09.11.2012 18:53:51
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 52 #1047221
Od: 2011-11-30
Pozycja dominująca – rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%;
konkurent – rozumie się przez to przedsiębiorcę, który wprowadza lub może wprowadzić albo nabywać lub może nabyć, w tym samym czasie, towary na rynku właściwym;


skoro mają być jeszcze te pojęcia to do pytania 7 dorzucam jeszcze to, jeżeli jest cos nie tak to poprawiajciewesoły
  
Mala_Mi
09.11.2012 18:57:10
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 52 #1047224
Od: 2011-11-30
brakuje pytania 4, 6, 11, 20 bo 9 jest na poczcie studenta w koszu. Tam jest narysowany wykresik;p
  
KakA
09.11.2012 19:10:20
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 75 #1047232
Od: 2012-2-6
jakie pojęcia nelzy wyjasnic w pyt.4/
  
kkk
09.11.2012 19:20:31
Grupa: Użytkownik

Posty: 12 #1047234
Od: 2012-1-4
SCALONE


1.HISTORIA PRAWA KONKURENCJI
Polska- istnieje od zaranie dziejów, spisane w różnych kodeksach, np. Hammurabiego. Nie moża z nich korzystać, ponieważ są zbyt drastyczne. Właście prawo konkurencji pojawiło się w 1776 r. w USA, a w Europie od chwili gdy zlikwidowano feudalizm w poł. XIX wieku. W USA prawo antymonopolowe, a w Europie zwalczanie konkurencji prawo antytrustowe. W 1889 roku w USA akt schermana. Wykryto że silniejsi przedsiębiorcy zdominowali rynek. FTC akt o federacji komisji handlu- 1914r. Cleiton Act 1914 r. dotyczy procedur. W Polsce 1933r. ustawa kartelowa.
Po II wojnie wprowadzono socjalistyczną gospodarkę planową. Ustrój bez konkurencji prawnej i ekonomicznej. Ustawa 1988r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce handlowej.
Ustawa 1990r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym. W 2000r. spełniała wymagania unijne, ustawa o ochronie konkurencji konsumentów. W 2007r. ustawa o ochronie konkurencji konsumentów z 2007r.

2. PODZIAŁ PRAWA KONKURENCJI
1. Międzynarodowe prawo konkurencji
- konwencje paryskie w Polsce obowiązuje tekst sztokholmski Dz. Ust 1975 r.
- od 1946 przepisy GATTU znosi się bariery ograniczające rynek
- WTO światowa organizacja handlu
- OLCD organizacja współpracy gospodarczej i rozwoju od 1996 r. Polska - przepływ towarów
- 1991 – AKT z UE
2. Unijne prawo konkurencji
- Prawo Pierwotne
Traktaty
- Parski - 1951
- Rzymski - 1958
- Luksemburski - 1987
- Mastritch - 1993
- Amsterdamski - 1999
- Nicee - 2003
- Lizbona 2009
- Art. 101 artykuł o praktykach ograniczających konkurencję
- Art. 102 nadużywanie pozycji dominującej

- Prawo wtórne
- dyrektywa o reklamie wprowadzającej w błąd 1984r.
- dyrektywa o reklamie porównawczej 1997 r.
- rozporządzenie o kontroli koncentracji przedsiębiorstw
- Decyzje komisji

3. Prawo antymonopolowe
- schermen Akt
- akt federalnej komisji

4. Prawo równości konkurencji
- Prawo zamówień publicznych 1993 r.
- Prawo pomocy publicznej 2000 r.

5. Prawo o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Zawiera katalog czynów nie uczciwych
Kazuistyczny – wyliczany
Elastyczny – w postaci klauzuli generalnej

6. Prawo ograniczania konkurencji
- ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności przez osoby pełniące funkcje publiczne 1997 r.
- Ustawa o samorządzie gminy powiatu które hamują , określają gromadzenie środków przez osoby publiczne.

7. Prawo zakazu konkurencji
- Kodeks pracy – art.101 klauzula konkurencyjna
- kodeks spółek handlowych

8. Branżowe prawo konkurencji - uwzględniające specyfikę pewnych branż
- prawo giełdowe
- prawo funduszy inwestycyjnych
- prawo medyczne

9. Inne regulacje prawa konkurencji
- ustawa o swobodzie konkurencji gospodarczej
- prawo upadłościowe , naprawcze


3. Przedstaw organy U. K. i K.
1.Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – centralny organ administracji rządowej, właściwy w zakresie ochrony konsumentów i ich praw 9 lub urząd Antymonopolowy)
Prezesem może być osoba ( art. 29,30):
-wyróżniająca się wiedzą teoretyczną
-musi mieć wyobraźnię w aspekcie pewnych zjawisk jak one się dalej potoczą
-powołany na okres 5 lat
Kompetencje działania Prezesa (art. 31)
-realizuje wykonywanie przepisów ustawy
-realizuje wykonywanie przepisów z innych ustaw, jeżeli są tam przepisy konkurencji
-nadzór nad konkurencja przedsiębiorców
-tworzenie projektów aktów prawnych w zakresie konkurencji
-współpraca z Komisją Europejską i innymi organami, innymi państwami
-wydawanie decyzji w sprawach praktyk ograniczających konkurencję, koncentracji przedsiębiorców, praktyk naruszające zbiorowe interesy konsumentów i inne decyzje w ustawie
-nadzoruje pomoc publiczną
-gromadzenie pewnych danych
-wydaje Dziennik Urzędowy konkurencji konsumentów
-wykonuje inne zadania określone w ustawie i ustawach odrębnych
Struktura: Prezes ma siedzibę w Warszawie, plac Powstańców i 8 delegatów
2.Sąd Ochrony Konkurencji Konsumentów (lub Sąd Antymonopolowy)
-jest w Warszawie (w ramach Sadu okręgowego), wydział gospodarczy
-sąd przyjmuje odwołania od decyzji prezesa, wydaje orzeczenia ( może kończyć się wyrokiem)
-od innych organów regulujących w sprawach konkurencji (odwołania od decyzji)
3.Samorząd Terytorialny – (sam nie realizuje) tylko powołuje rzeczników Konsumentów
Rzecznikiem może być osoba:
-z wykształceniem wyższym
-co najmniej 5 letnia praktyka zawodowa
-wiedza praktyczna związana z ta dziedziną konkurencji (prawnicze, ekonomiczne)
Kompetencje:
-bezpłatne poradnictwo konsumenckie
-ochrona interesów konsumentów w stosunku do przedsiębiorców
-nadzór nad planem miejscowym
-współpraca z delegatami UOKIK
Struktura: utrzymuje go Rada Powiatu, podlega staroście
4.Inspekcja Handlowa – podporządkowany Prezesowi UOKIK. Tam jest sąd polubowny
-nadzoruje standardy
-sprawdza naruszenia praw konsumenta
5.Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów – (obecnie 9 osób) delegator 8 + 1 warszawska
-ocenia projekty aktów prawnych
-wypowiada się, sygnalizuje prawne problemy
-poszukuje nowe kierunki Prezesowi
6.Rada Dobrych Praktyk Gospodarczych – (nie ma go w ustawie, organ przy Prezesie), wymuszony przez unie składa się z:
-5 przedstawicieli konsumentów
-5 przedstawicieli przedsiębiorców z izbą gospodarczą
-5 przedstawicieli ze świata nauki (prawnicy, ekonomiści)
15 osób spotyka się u Prezesa i opiniują akty prawne:
-sami tworzą projekty aktów prawnych
-sugestie co do nowych kierunków ochrony
-plany co do ochrony konkurencji
7.Organizacje Konsumencki - każda organizacja, stowarzyszenie, fundacja jeżeli jego celem jest ochrona konsumentowi. Mogą uzyskać środki od Prezesa urzędu na nowe projekty. Zajmują się: testami produktów, opiniami, upowszechnieniem wiedzy, wydawaniem czasopism, normalizacją.
8.Komisja Europejska – wspólnotowy charakter ma wtedy, gdy obejmuje 2 państwa lub 2 przedsiębiorców różnych państw
9.Sąd I Instancji, Trybunał Sprawiedliwości Europejskiej w Luksemburgu – przyjmuje wszystkie skargi na decyzje komisji Europejskiej
10.Krajowy Rejestr Sądowy – (Rzeszów, Trembeckiego) przekształcenia i połączenia:
-gdy ktoś nie przekształca, jakiś przedsiębiorca
-połączenia kilku przedsiębiorców
-gdy wymaga zgłoszenia do rejestru jakaś zmiana.


5.SCHARAKTERYZUJ WYŁĄCZENIA WARUNKOWE LUB BEZWARNKOWE.
1. Bezwarunkowe wyłączenia:
Nie stosuje się ustawy do ograniczeń konkurencji dopuszczonych na podstawie odrębnych ustaw m.in. fundusze inwestycyjne, emerytalne, prawo energetyczne, telekomunikacja, media elektroniczne, transport kolejowy, obrót giełdowy papierami wartościowymi,
2. Warunkowe wyłączenia:
ustawa nie narusza prawa własności intelektualnej i własności przemysłowej z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyć będzie to:
1)umów licencyjnych lub
2)umów o ochronę informacji (w szczególności umowy know-how)
jeżeli skutkiem tych umów jest:
-istotne ograniczenie konkurencji lub
-nieuzasadnione ograniczenie swobody działalności gospodarczej

7.PODAJ DEFINICJĘ
Kartel – porozumienie pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorcami, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji
Trust –kartel w którym dodatkowo powołano wspólny zarząd
Syndykat –kartel w którym dodatkowo powołano wspólne organy czy jednostki
Koncern – grupa połączonych przedsiębiorstw, podporządkowanie wynika z umowy
Holding –grupa przedsiębiorstw, jedna spółka dominuje nad drugą, większość udziałów decyduje o nadrzędności
Konglomerat – rozrastanie się przedsiębiorstwa na inne branże (dywersyfikacja)
Konsorcjum – powstaje do realizacji wspólnego przedsięwzięcia- przedsięwzięcie jednorazowe (np. w celu wygrania przetargu na budowę autostrady).
Oligopol- forma struktury rynkowej, różna od doskonałej konkurencji, gdzie występuje znaczna liczba małych konkurentów, oraz od czystego monopolu, gdzie istnieje tylko jedna potężna firma; dominująca forma w krajach rozwiniętych;

8. SCHARAKTERYZUJ PRAKTYKI OGRANICZAJĄCE KONKURENCJĘ , PODAJ I OMÓW STOSOWANE WYŁĄCZENIA.
-BAGATELNE- Wyłączenia bagatelne, ulegają one zmianie od (art. 7):
- porozumienia między konkurentami których udział w rynku w roku poprzedzający mnie przekracza 5% udziału rynkowego
- porozumień między przedsiębiorcami którzy nie są konkurentami jeżeli udział w rynku przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym porozumienie nie przekracza 10%
-GRUPOWE/SENSU STRICTE I LARGO
Wyłączenia grupowe można podzielić:
- senso stricto, wprost wypisane
- senso largo, w sensie szerokim rozumieniu
Senso stricte-nie są zawarte wprost w art. 8 są tam odesłania do senso largo.
Teraz obowiązują rozporządzenia (2007 r.), są kroczące co 5 lat są nowelizowane lub w sprawie.
Rozporządzenia są po to, że gdzie jest ta ciężka granica między porozumieniami, tekst wskazuje tą granicę.
W rozporządzeniach przewidziano zapisy (klauzule):
- białe, to sformułowania jakie można zawrzeć w umowie
- czarne, zabronione, czyli takiego zwrotu nie można wprowadzić umowie
- szare, ryzykowne w zależności od sytuacji, wolno wprowadzić pewne zwroty, ale nie zawsze
Są rozporządzenia (wyłączenia grupowe-senso stricte):
- wyłączenia grupowe dot. Franczezingu
- wyłączenia umów dot. specjalizacyjnych umów dystrybucyjnych
- wyłączenia umów dystrybucyjnych badań naukowych
- niektórych umów ubezpieczeniowych, bankowych
Senso largo (art. 8 ust.1), są pewne sytuacje których ustawodawca mógł nie przewidzieć w sensie stricte i niosą one pewne elementy: pozytywne przesłanki które muszą wystąpić pozytywne i 2 które nie mogą wystąpić negatywne:
1) pozytywne (czy przyczyniają się do czegoś pozytywnego):
a) polepszyć dystrybucję, produkcję / postęp techniczny, gospodarczy
b) użytkownik lub nabywca ma odpowiednią część korzyści wynikających z tej umowy (np. troszkę bezpieczniejszy czy lepszy produkt po tej samej cenie
2) negatywne
- nie nakładają na przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów
- nie stwarzają przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji

10. AMICUS CURIAE/ art. 50, ustęp.3/

W art. 50 ust. 3 OKiKU ustawodawca umieścił instytucję znaną z prawa anglosaskiego pt. Amicus Curiae, która polega na tym, że każdy ma prawo składania na piśmie- z własnej inicjatywy lub na prośbę Prezesa Urzędu wyjaśnień dot. istotnych okoliczności sprawy. Rozwiązanie to w społeczeństwie obywatelskim znacznie przyspiesza, a przede wszystkim ułatwia prowadzenie post. adm.

12. OMÓW INSTYTUCJĘ ŚWIADKA KORONNEGO

Świadek koronny (program/procedura łagodzenia kar)

DUŻY świadek koronny
Prezes odstępuje od nałożenia kary na przedsiębiorce, który uczestniczył w porozumieniu, jeżeli przedsiębiorca ten spełnia łącznie warunki:
- Jako pierwszy uczestnik porozumienia zgłasza zawiadomienie
- Z własnej inicjatywy składa dowód umożliwiający wszczęcie postępowania i wydanie stosownej decyzji
- Współpracuje z prezesem w toku postępowania tzn dostarcza niezwłocznie wszelkich dowodów którymi się dysponuje
- Zaprzestanie uczestnictwa w porozumieniu najpóźniej w dniu zgłoszenia

i nie był inicjatorem porozumienia.

MAŁY świadek koronny
Uzyskuje możliwość obniżenie kary, jeżeli spełnia łącznie:
- Przedstawia prezesowi z własnej inicjatywy dowód który w I S T O T N Y sposób przyczyni się do wydania decyzji
- Zaprzestanie uczestnictwa nie później niż z chwilą przedstawienia dowodu

Może być inicjatorem porozumienia.

13.UZnK , PODAJ DEFINICJĘ CZYNU NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI
Definicja ma postać podwójną:
1) Postać klauzuli generalnej
2) Postać kazuistyczną
Ad2. Definicja kazuistyczna (wyliczany jest czyn za czynem)
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
-Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa
-Fałszywe lub oszukańcze pochodzenie geograficzne towarów albo usług
- Wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług ( np. co do jakości, składników, sposobu wykonania, zastosowania, przydatności)
- Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
- Nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy
- Utrudnianie dostępu do rynku (bojkot, dyskryminacja, dumping)
- Przekupstwo osoby pełniącej funkcje publiczną
- Nieuczciwa i zakazana reklama
-Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej
-Prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym
Ad1. Definicja w postaci klauzuli generalnej:
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

15. Tajemnica przedsiębiorstwa
Tajemnica przedsiębiorstwa są to informacje powszechnie nie znane:
- z zakresu techniki , technologii , organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą
- objęte klauzulą poufności
- informacje powszechnie nie znane na danym rynku

Formy naruszenia tajemnicy
- ujawnienie
- wykorzystanie we własnym zakresie
- nabycie od osoby nieuprawnionej
- przekazanie

Okres obowiązywania
- tyle co w umowie
- tyle co w ustawie 3 lata od zakończenia pracy
- ustanie stanu tajemnicy

Zaostrzenia
- odpowiedzialność karna gdy powstanie poważna szkoda – oceniana jest ona indywidualnie

Złagodzenia
– nabycie w dobrej wierze
– nabycie na podstawie odpłatnej czynności prawnej

16. SCHARAKTERYZUJ CZYN UTRUDNIAJĄCY WEJŚCIE NA RYNEK./art.15 UZnK/
1. dumping – sprzedaż towarów poniżej ceny zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorstw.
2. bojkot – nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorstw.
3. dyskryminacja – rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane w traktowaniu niektórych klientów.
4. przekupstwo osób pełniących funkcje publiczne

17. SCHARAKTERYZUJ NIEUCZCIWĄ REKLAMĘ I POJĘCIA ZBLIŻONE.
Czyny nieuczciwej reklamy:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa; ( np. reklamowany sprzęt ma służyć przestępstwu)
2)reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami, (np. firma beneton zrobiła reklamę koszulki na zwłokach serbskiego żołnierza, leżącego w kałuży krwi).
3) reklama uchybiająca godności człowieka (np. reklamy erotyczne).
4)reklama wprowadzająca klienta w błąd (jeżeli może wpłynąć na decyzję co do nabycia towaru).
5) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów, (lęku nieuzasadnionego)
6) reklama wykorzystująca łatwowierności dzieci (np. reklama Barbie: „Wszystkie dzieci to mają”).
7) reklama ukryta - jest to wypowiedź zachęcająca do zakupu towarów a sprawia wrażenie neutralnej informacji.
-tzw. produkt plejsmen; prezentacja jakiegoś produktu np. w filmie zobaczymy że główny bohater ma firmową koszulkę i sprawi to że my będziemy ją chcieli kupić.
-efekt podklatkowy - działanie obrazami na podświadomość odbiorcy, oko nie widzi ale mózg koduje (np. oglądając film co 30 klatka ukazywała napój, ludzie w pewnym momencie poczuli pragnienie działa na ok. 1/3 ludzi).
8). reklama stanowiąca istotną ingerencję w sferę prywatności - uciążliwa
Reklama – jest to każda wypowiedz związana ze sprzedażą towarów (nie jest to definicja ustawowa, zaczerpnięta z dyrektywy unijne z 1984 r. o reklamie wprowadzającej w bląd)
Definicje zbliżone do reklamy:
-propaganda – szerzenie pewnych idei,
-public relations – tworzenie pozytywnego wizerunku

18. SCHARAKTERUZUJ ARTYKUŁY ODNOSZĄCE SIĘ DO DOBRYCH OBYCZAJÓW W UZnK/art3. ustęp.1 i 3/- W ustawie jest trzykrotne odwołanie do dobrych obyczajów:
Art. 3 ust 1- dotyczący czynu nieuczciwej konkurencji
Art. 16 ust 1- dotyczący nieuczciwej reklamy
Art. 16 ust 3- dotyczący reklamy porównawczej
- Art. 3 ust 1 oraz art. 16 ust 1 zawierają klauzule generalne niedookreślone:
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust 1), Czynem nieuczciwej reklamy jest … reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka (art. 16 ust 1) – ocenia się każdorazowo, indywidualnie czy dany czyn jest sprzeczny z dobrymi obyczajami
- Art. 16 ust 3 – ustawodawca wylicza kiedy reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami w 8 punktach, m.in.:
1. nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,
2. porównuje w sposób rzetelny i dający się zweryfikować,
3. porównuje obiektywnie jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, porównywalnych cech towarów i usług,
4. nie powoduje pomyłek w rozróżnieniu kto kogo porównuje,
5. nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa,
6. nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta.

19. SCHARAKTERYZUJ RODZAJE I FORMY POMOCY PUBLICZNEJ- Ust z 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
Zasady, elementy pomocy publicznej:
1)zasada przejrzystości (każdy może sprawdzić kto uzyskał pomoc ze środków publicznych)
2)zasada proporcjonalności (pomoc powinna być proporcjonalna do skali problemu)
3)zasada spójności (wyrównywanie poziomu przedsiębiorstwa z branżą, innymi przedsiębiorstwami)
4)zasada subsydiarności (pomoc musi być nadzorowana)
Formy udzielania pomocy:
-dotacje rzeczowe,
-preferencje kredytowe,
-poręczenia kredytowe,
-preferencje podatkowe,
-różne instrumenty kapitałowe (np. zakup akcji nie pobierając dywidendy)
-gwarancje,
-zamówienia państwowe,
-obniżanie różnych należności (podatki, opłaty, licencje)
Rodzaje pomocy:
1)pomoc regionalna – może uzyskać region poniżej 70 % średniej unijnej PKB, celem pomocy jest wyrównanie poziomu w unii
2)pomoc sektorowa – pomoc dla sektorów schyłkowych, kryzysowych, np. kopalnie węgla kamiennego lub w celu tworzenia nowych sektorów, np. branża komputerowa
3)pomoc horyzontalna – celem jest poprawa konkurencyjności w przyszłości: infrastruktura, nowe systemy kształcenia, telekomunikacja, popieranie małych przedsiębiorstw


PRAWA OSÓB ZAGRANICZNYCH./art.4 UZnK/- Zagraniczne osoby fizyczne i prawne korzystają z uprawnień wynikających z przepisów ustawy na podstawie:
-Umów międzynarodowych obowiązujących RP (członkowie UE, kraje stowarzyszone z unią, byłe kolonie państw unijnych, państwa z którymi Polska zawarła umowy bilateralne)
-lub na zasadzie wzajemności (wzajemność formalna i materialna – stosujemy ustawę do państw gdzie obowiązuje wzajemność materialna, nie stosujemy gdzie tylko zasada wzajemności formalnej)


  
moiko
09.11.2012 19:40:13
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1047244
Od: 2011-10-18
4. POJECIA

monopol – forma rynku, na którym działa jeden sprzedawca przy nieograniczonej liczbie nabywców.

pozycja dominująca – rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów, domniewa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40%.

konkurent – przedsiębiorca, który wprowadza lub może wprowadzać, nabywa lub może nabywać w tym samym czasie towary na rynku właściwym

rynek właściwy - rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości (w tym jakość) są uznawane przez ich nabywców za podobne oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj, właściwości, preferencje konsumentów, czy znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji
  
Electra28.04.2024 13:19:08
poziom 5

oczka
  
mili
09.11.2012 20:21:33
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 134 #1047280
Od: 2011-10-19
a macie może scharakteryzowane postępowanie przed Prezesem?
  
natala2211
09.11.2012 20:28:00
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: rze

Posty: 110 #1047293
Od: 2011-11-24
9. SCHARAKTERYZUJ POSTĘPOWANIE PRZED PREZESEM UOKiK ,ALBO NARYSJ SCHEMAT-
Postępowanie przed Prezesem dzielimy na:
I. Postępowanie wyjaśniające
II. Postępowanie antymonopolowe
-ogólne
-w sprawach koncentracji
-w sprawach praktyk ograniczających konkurencję
III. Postępowanie w zakresie zbiorowych interesów konsumentów
IV. inne postępowania
V. postępowanie „świadek koronny”
Postępowanie przed prezesem ma charakter hybrydowy (łączy wiele elementów), toczy się na podstawie KPA z elementami szczególnymi (po odwołaniu KPC)
I. Cele postępowania wyjaśniającego:
-badanie rynku w celu określenia stopnia koncentracji
-badanie struktury rynku
-ustalenie istnienia obowiązku zgłoszenia koncentracji
-wstępne ustalenie czy nastąpiło naruszenie przepisów ustawy uzasadniające wszczęcie postępowania antymonopolowego
Postępowanie wszczynane jest z urzędu.
Postępowanie trwa nie dłużej niż 30 dni, w szczególnie skomplikowanych sprawach nie dłużej niż 60 dni
II. Postępowanie antymonopolowe
- wszczynane gdy postępowanie wyjaśniające dało powody
- na wniosek
- z własnej inicjatywy prezesa
1) Postępowanie koncentracyjne – postępowanie rozpoczyna się od zgłoszenia Prezesowi (obowiązek zgłoszenia koncentracji)
-przy łączeniu – zgłaszają wszyscy przedsiębiorcy
-przy przejęciu kontroli – przejmujący
-przy utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy –wszyscy wspólnie
-przy nabyciu mienia- nabywający
-przy holdingu- dominujący przedsiębiorca
Postępowanie koncentracyjne trwa nie dłużej niż 2 miesiące, ale dla niektórych podmiotów może trwać dłużej
2) Postępowanie w sprawach praktyk ograniczających konkurencję
-każdy może zgłosić na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia praktyk ograniczających konkurencję (dołącza się uzasadnienie, dowód zgłoszenia)
Nie wszczyna się postępowania gdy prowadzi postępowanie Komisja Europejska lub gdy sprawa została rozstrzygnięta przez Unię Europejską
Można wszcząć postępowanie gdy organ innego państwa członkowskiego prowadzi lub rozstrzygną sprawę.
Postępowanie powinno trwać nie dłużej niż 5 miesięcy
III. Postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
Praktyki godzące w konsumentów w sposób bezprawny, w szczególności:
1)stosowanie wzorów umów, które są niedozwolone
2)naruszanie obowiązków udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji
3)nieuczciwe praktyki rynkowej lub czyny nieuczciwej konkurencji
Ciężar dowodu że działanie nie stanowi nieuczciwej konkurencji spoczywa na przedsiębiorcy któremu zarzuca się takie działanie.
Postępowanie trwa nie dłużej niż 2 miesiące, w szczególnie skomplikowanych sprawach nie dłużej niż 3 miesiące.


p.s nie wiem czy to jest na pewno dobrewesoły
  
Mala_Mi
09.11.2012 21:16:26
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 52 #1047336
Od: 2011-11-30
Ale na naszej poczcie są wykresy dotyczące postępowania przed prezesem i to jest chyba dobre, bo profesor to dawał na zajęciach...
  
moiko
10.11.2012 10:51:47
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1047547
Od: 2011-10-18
11.SCHARAKTERYZJ SANKCJE W USTAWIE ANTYMONOPOLOWEJ
- SANKCJE W POSTACI KAR PIENIĘŻNYCH
- NAKAZY OKREŚLONEGO ZACHOWANIA+ ODPOWIEDZIALNOŚĆ CYWILNA.

1. sankcja na przedsiębiorcę za naruszenie prawa monopolowego; do 10% przychodu,
2. sankcja na przedsiębiorcę za niewykonanie zobowiązań; do 10 tysięcy euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji
3. na osobę pełniącą funkcje kierownicze lub wchodząca w skład organu zarządzającego jeśli umyślnie lub nieumyślnie:
 nie wykonała decyzji, postanowienia, wyroku,
 nie zgłosiła zamiaru koncentracji,
 nie udzieliła informacji lub udzieliła nierzetelnych informacji.
Kara: 50-krotność przeciętnego wynagrodzenia
  
natala2211
10.11.2012 13:50:54
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: rze

Posty: 110 #1047613
Od: 2011-11-24
SCHARAKTERYZUJ INSTYTUCJE PREWENCYJNE W USTAWIE O OCHRONIE KONKURENCI I KONSMENTÓW Z 16 LUTEGO 2007r. ZE SZCZEGÓLNUM OMÓWIENIEM NADZORU NAD KONCENTRACJAMI PRZEDSIĘBIORCÓW-Instytucje prewencyjne:
Nie są wydzielone w ustawie, obejmują trzy grupy działań:
1. informacyjno- ostrzegawcze (wydawanie Dziennika Urzędowego, materiałów informacyjnych ogólnych i szczegółowych, działalność naukowa i konsultacyjna)
2. programowanie i planowanie
3. nadzór nad koncentracją przedsiębiorstw (badanie stanów koncentracji, obowiązek zgłoszenia koncentracji)
Formy, stany koncentracyjne (4 ustawowe)
1) Połączenie dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców
2) Przejęcie przez :
-nabycie akcji lub
-objęcie innych papierów wartościowych lub udziałów
-działania kontrolne lub umowy koncernowe
3) utworzenie przez przedsiębiorców jednego wspólnego przedsiębiorcy
4) nabycie przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy jeżeli obrót realizowany przez to mienie w którymkolwiek z 2 lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie przekroczył na terytorium RP równowartość 10 mln euro
Obowiązek zgłoszenia koncentracji gdy:
• łączy światowy obrót przedsiębiorstw w roku obrotowym poprzedzającym koncentrację przekracza 1 mld euro
• lub obrót na terytorium Rzeczypospolitej przedsiębiorstw w roku obrotowym poprzedzającym koncentrację przekracza równowartość 50 mln euro.
Zgłasza się :
-w ciągu 7 dni
-na specjalnych formularzach
-Prezes zajmuje się najważniejszymi zgłoszeniami, mniejsze przekazuje do delegatur
Wyjątki w zakresie zgłoszenia zamiaru koncentracji:
1)instytucje finansowe – w związku z prowadzonym przez nie obrotem akcjami i innymi papierami wartościowymi
2)niewielkie przedsiębiorstwa – w których obrót nie przekroczył 10 mln euro w żadnym z 2 poprzedzających lat obrotowych, działające na terytorium RP
3)postępowanie upadłościowe – wyjątek nie dotyczy konkurentów
4)w ramach jednej grupy kapitałowej
5)w przypadku czasowego nabycia w celu zabezpieczenia wierzytelności
Decyzje Prezesa
1)decyzja pozytywna – gdy konkurencja na rynku nie zostanie istotnie ograniczona w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej
2)decyzja negatywna- gdy konkurencja na rynku zostanie istotnie ograniczona
3)decyzja warunkowa (może zaproponować sam przedsiębiorca) warunki:
-zbycie całości lub części majątku jednego lub kilku przedsiębiorców
-wyzbycie się kontroli nad przedsiębiorcą- zbycie określonego pakietu akcji
-udzielenie licencji praw wyłącznych konkurentowi
4) Prezes może wyrazić zgodę pomimo istotnego ograniczenia konkurencji, jeżeli:
-przyczyni się to do rozwoju ekonomicznego, postępu technicznego
-może wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę narodową
5)decyzja dekoncentracyjna
W terminie 5 lat od decyzji wyrażającej zgodę Prezes może podjąć działania weryfikacyjne


chyba powinno być dobrze
  
natala2211
10.11.2012 13:51:50
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: rze

Posty: 110 #1047614
Od: 2011-11-24
20. CO TO SĄ NIEUCZCIWE PRAKTYKI RYNKOWE- brakuje mam tego pytania jak ktoś ma to niech wrzuciwesoły dzięki
  
anetag
10.11.2012 14:36:33
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 27 #1047626
Od: 2011-11-2
6. Scharakteryzuj instytucje prewencyjna ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru nad koncentracją.
: Instytucje prewencyjne
Nie są wydzielone w ustawie, obejmują trzy grupy działań:
1. informacyjno- ostrzegawcze (wydawanie Dziennika Urzędowego, materiałów informacyjnych ogólnych i szczegółowych, działalność naukowa i konsultacyjna)
2. programowanie i planowanie
3. nadzór nad koncentracją przedsiębiorstw (badanie stanów koncentracji, obowiązek zgłoszenia koncentracji)
Formy, stany koncentracyjne (4 ustawowe)
1) Połączenie dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców
2) Przejęcie przez :
-nabycie akcji lub
-objęcie innych papierów wartościowych lub udziałów
-działania kontrolne lub umowy koncernowe
3) utworzenie przez przedsiębiorców jednego wspólnego przedsiębiorcy
4) nabycie przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy jeżeli obrót realizowany przez to mienie w którymkolwiek z 2 lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie przekroczył na terytorium RP równowartość 10 mln euro
Obowiązek zgłoszenia koncentracji gdy:
• łączy światowy obrót przedsiębiorstw w roku obrotowym poprzedzającym koncentrację przekracza 1 mld euro
• lub obrót na terytorium Rzeczypospolitej przedsiębiorstw w roku obrotowym poprzedzającym koncentrację przekracza równowartość 50 mln euro.
Zgłasza się :
-w ciągu 7 dni
-na specjalnych formularzach
-Prezes zajmuje się najważniejszymi zgłoszeniami, mniejsze przekazuje do delegatur
  
moiko
10.11.2012 15:07:56
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 250 #1047645
Od: 2011-10-18
Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności praktykę rynkową wprowadzającą w błąd oraz agresywna praktykę rynkową, a także stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk, jeżeli działania te spełniają przesłanki okr. w ust.1.
Za nieuczciwą p.r. uznaje się też prowadzenie działalności w formie systemu konsorcyjnego lub organizowanie grupy z udziałem konsumentów w celu finansowania zakupu w systemie konsorcyjnym.

System konsorcyjny- prowadzenie działalności gosp. polegającej na zarządzaniu mieniem gromadzonym w ramac grupy z udziałem konsumentów , utworzonej w celu sfinansowania zakupu produktu na rzecz uczestników grupy.

W art. 5 NieuczPraktU wyliczono, kiedy za praktykę rynkową uznaje się działanie wprowadzające w błąd, „jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dot. umowy, której inaczej by nie podjął”. Ponadto:
- rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji,
- rozpowszechnianie prawdziwych inf. w sposób mogący wprowadzać w błąd,
-działanie zw. z wprowadzaniem produktu na rynek, które może wprowadzać w błąd w zakresie produktów lub ich opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych oraz innych orzeczeń indywidualizujących przedsiębiorcę lub jego produkty, w szczególności reklama porównawcza,
-nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest związany z kodeksem dobrych praktyk.
  
Marta85
11.11.2012 16:51:24
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 29 #1048300
Od: 2011-11-24
Moi drodzy pilne pytanie czy wasze opracowane pytania są z wykładów, ustawy, książki??? czy na pewno nie ma błędów??? pozdrawiam i czekam na odp
  
Electra28.04.2024 13:19:08
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 5>>>    strony: 1[2]345

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PUBLICZNE PRAWO KONKURENCJI- PROF. J.OLSZEWSKI » OPRACOWANE PYTANIA

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny