| |
urirapid | 07.11.2012 22:40:47 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #1046110 Od: 2011-10-26
| 2. PODZIAŁ PRAWA KONKURENCJI
1. Międzynarodowe prawo konkurencji - konwencje paryskie w Polsce obowiązuje tekst sztokholmski Dz. Ust 1975 r. - od 1946 przepisy GATTU znosi się bariery ograniczające rynek - WTO światowa organizacja handlu - OLCD organizacja współpracy gospodarczej i rozwoju od 1996 r. Polska - przepływ towarów - 1991 – AKT z UE
2. Unijne prawo konkurencji - Prawo Pierwotne Traktaty - Parski - 1951 - Rzymski - 1958 - Luksemburski - 1987 - Mastritch - 1993 - Amsterdamski - 1999 - Nicee - 2003 - Lizbona 2009 - Art. 101 artykuł o praktykach ograniczających konkurencję - Art. 102 nadużywanie pozycji dominującej - Prawo wtórne - dyrektywa o reklamie wprowadzającej w błąd 1984r. - dyrektywa o reklamie porównawczej 1997 r. - rozporządzenie o kontroli koncentracji przedsiębiorstw - Decyzje komisji
3. Prawo antymonopolowe - schermen Akt - akt federalnej komisji
4. Prawo równości konkurencji - Prawo zamówień publicznych 1993 r. - Prawo pomocy publicznej 2000 r.
5. Prawo o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Zawiera katalog czynów nie uczciwych Kazuistyczny – wyliczany Elastyczny – w postaci klauzuli generalnej
6. Prawo ograniczania konkurencji - ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności przez osoby pełniące funkcje publiczne 1997 r. - Ustawa o samorządzie gminy powiatu które hamują , określają gromadzenie środków przez osoby publiczne.
7. Prawo zakazu konkurencji - Kodeks pracy – art.101 klauzula konkurencyjna - kodeks spółek handlowych
8. Branżowe prawo konkurencji - uwzględniające specyfikę pewnych branż - prawo giełdowe - prawo funduszy inwestycyjnych - prawo medyczne
9. Inne regulacje prawa konkurencji - ustawa o swobodzie konkurencji gospodarczej - prawo upadłościowe , naprawcze
|
| |
Electra | 28.04.2024 17:15:50 |
|
|
| |
urirapid | 07.11.2012 22:45:30 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #1046116 Od: 2011-10-26
| wrzucajcie tutaj opracowane pytania ( wykład + ustawa ) |
| |
urirapid | 07.11.2012 22:50:16 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #1046123 Od: 2011-10-26
| i opracowując pamiętajcie o notatkach z wykładów - najważniejsze jest to co PROF. mówił na wykładzie .... |
| |
moiko | 08.11.2012 09:22:46 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1046239 Od: 2011-10-18
| a ma ktoś chociaż same notatki z wykladów?? |
| |
tynia | 08.11.2012 10:55:00 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 35 #1046279 Od: 2011-10-18
| mam pytanie jesli chodzi o schemat postepowania przed prezesem urzedu bo siedzialam daleko na wyklasznie i widzialam dobrze i nie nadazalam pisac jak on mowil przy porozumieniach ograniczajacych konkurencje maja byc: swiadek koronny wyłączenia i czy cos jeszcze...jako trzecia "odnoga" bo wydaje mi sie ze tak tylko nie wiem co prosze o wsparcie moze Pani starościny bo wiem ze siedziala blisko tablicy albo jej kolezanek lub innych osob |
| |
tynia | 08.11.2012 10:55:14 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 35 #1046280 Od: 2011-10-18
| mam pytanie jesli chodzi o schemat postepowania przed prezesem urzedu bo siedzialam daleko na wyklasznie i widzialam dobrze i nie nadazalam pisac jak on mowil przy porozumieniach ograniczajacych konkurencje maja byc: swiadek koronny wyłączenia i czy cos jeszcze...jako trzecia "odnoga" bo wydaje mi sie ze tak tylko nie wiem co prosze o wsparcie moze Pani starościny bo wiem ze siedziala blisko tablicy albo jej kolezanek lub innych osob |
| |
Mala_Mi | 08.11.2012 11:31:59 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 52 #1046295 Od: 2011-11-30
| 1.HISTORIA PRAWA KONKURENCJI
Polska- istnieje od zaranie dziejów, spisane w różnych kodeksach, np. Hammurabiego. Nie moża z nich korzystać, ponieważ są zbyt drastyczne. Właście prawo konkurencji pojawiło się w 1776 r. w USA, a w Europie od chwili gdy zlikwidowano feudalizm w poł. XIX wieku. W USA prawo antymonopolowe, a w Europie zwalczanie konkurencji prawo antytrustowe. W 1889 roku w USA akt schermana. Wykryto że silniejsi przedsiębiorcy zdominowali rynek. FTC akt o federacji komisji handlu- 1914r. Cleiton Act 1914 r. dotyczy procedur. W Polsce 1933r. ustawa kartelowa. Po II wojnie wprowadzono socjalistyczną gospodarkę planową. Ustrój bez konkurencji prawnej i ekonomicznej. Ustawa 1988r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce handlowej. Ustawa 1990r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym. W 2000r. spełniała wymagania unijne, ustawa o ochronie konkurencji konsumentów. W 2007r. ustawa o ochronie konkurencji konsumentów z 2007r.
|
| |
Mala_Mi | 08.11.2012 11:33:09 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 52 #1046298 Od: 2011-11-30
| To z wykładów, wrzucajcie jak ktoś coś ma bo do egzaminu już niedługo;p |
| |
czarna666 | 08.11.2012 13:07:19 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 118 #1046352 Od: 2011-10-18
| Coś ode mnie
3. Przedstaw organy U. K. i K.
1.Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – centralny organ administracji rządowej, właściwy w zakresie ochrony konsumentów i ich praw 9 lub urząd Antymonopolowy) Prezesem może być osoba ( art. 29,30): -wyróżniająca się wiedzą teoretyczną -musi mieć wyobraźnię w aspekcie pewnych zjawisk jak one się dalej potoczą -powołany na okres 5 lat Kompetencje działania Prezesa (art. 31) -realizuje wykonywanie przepisów ustawy -realizuje wykonywanie przepisów z innych ustaw, jeżeli są tam przepisy konkurencji -nadzór nad konkurencja przedsiębiorców -tworzenie projektów aktów prawnych w zakresie konkurencji -współpraca z Komisją Europejską i innymi organami, innymi państwami -wydawanie decyzji w sprawach praktyk ograniczających konkurencję, koncentracji przedsiębiorców, praktyk naruszające zbiorowe interesy konsumentów i inne decyzje w ustawie -nadzoruje pomoc publiczną -gromadzenie pewnych danych -wydaje Dziennik Urzędowy konkurencji konsumentów -wykonuje inne zadania określone w ustawie i ustawach odrębnych Struktura: Prezes ma siedzibę w Warszawie, plac Powstańców i 8 delegatów 2.Sąd Ochrony Konkurencji Konsumentów (lub Sąd Antymonopolowy) -jest w Warszawie (w ramach Sadu okręgowego), wydział gospodarczy -sąd przyjmuje odwołania od decyzji prezesa, wydaje orzeczenia ( może kończyć się wyrokiem) -od innych organów regulujących w sprawach konkurencji (odwołania od decyzji) 3.Samorząd Terytorialny – (sam nie realizuje) tylko powołuje rzeczników Konsumentów Rzecznikiem może być osoba: -z wykształceniem wyższym -co najmniej 5 letnia praktyka zawodowa -wiedza praktyczna związana z ta dziedziną konkurencji (prawnicze, ekonomiczne) Kompetencje: -bezpłatne poradnictwo konsumenckie -ochrona interesów konsumentów w stosunku do przedsiębiorców -nadzór nad planem miejscowym -współpraca z delegatami UOKIK Struktura: utrzymuje go Rada Powiatu, podlega staroście 4.Inspekcja Handlowa – podporządkowany Prezesowi UOKIK. Tam jest sąd polubowny -nadzoruje standardy -sprawdza naruszenia praw konsumenta 5.Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów – (obecnie 9 osób) delegator 8 + 1 warszawska -ocenia projekty aktów prawnych -wypowiada się, sygnalizuje prawne problemy -poszukuje nowe kierunki Prezesowi 6.Rada Dobrych Praktyk Gospodarczych – (nie ma go w ustawie, organ przy Prezesie), wymuszony przez unie składa się z: -5 przedstawicieli konsumentów -5 przedstawicieli przedsiębiorców z izbą gospodarczą -5 przedstawicieli ze świata nauki (prawnicy, ekonomiści) 15 osób spotyka się u Prezesa i opiniują akty prawne: -sami tworzą projekty aktów prawnych -sugestie co do nowych kierunków ochrony -plany co do ochrony konkurencji 7.Organizacje Konsumencki - każda organizacja, stowarzyszenie, fundacja jeżeli jego celem jest ochrona konsumentowi. Mogą uzyskać środki od Prezesa urzędu na nowe projekty. Zajmują się: testami produktów, opiniami, upowszechnieniem wiedzy, wydawaniem czasopism, normalizacją. 8.Komisja Europejska – wspólnotowy charakter ma wtedy, gdy obejmuje 2 państwa lub 2 przedsiębiorców różnych państw 9.Sąd I Instancji, Trybunał Sprawiedliwości Europejskiej w Luksemburgu – przyjmuje wszystkie skargi na decyzje komisji Europejskiej 10.Krajowy Rejestr Sądowy – (Rzeszów, Trembeckiego) przekształcenia i połączenia: -gdy ktoś nie przekształca, jakiś przedsiębiorca -połączenia kilku przedsiębiorców -gdy wymaga zgłoszenia do rejestru jakaś zmiana. |
| |
natala2211 | 08.11.2012 14:11:35 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: rze
Posty: 110 #1046388 Od: 2011-11-24
| 13.UZnK , PODAJ DEFINICJĘ CZYNU NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI Definicja ma postać podwójną: 1) Postać klauzuli generalnej 2) Postać kazuistyczną Ad2. Definicja kazuistyczna (wyliczany jest czyn za czynem) Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: -Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa -Fałszywe lub oszukańcze pochodzenie geograficzne towarów albo usług - Wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług ( np. co do jakości, składników, sposobu wykonania, zastosowania, przydatności) - Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa - Nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy - Utrudnianie dostępu do rynku (bojkot, dyskryminacja, dumping) - Przekupstwo osoby pełniącej funkcje publiczną - Nieuczciwa i zakazana reklama -Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej -Prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym Ad1. Definicja w postaci klauzuli generalnej: Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
|
| |
Beata2 | 08.11.2012 14:31:35 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 5 #1046394 Od: 2012-6-20
| 5.SCHARAKTERYZUJ WYŁĄCZENIA WARUNKOWE LUB BEZWARNKOWE. 1. Bezwarunkowe wyłączenia: Nie stosuje się ustawy do ograniczeń konkurencji dopuszczonych na podstawie odrębnych ustaw m.in. fundusze inwestycyjne, emerytalne, prawo energetyczne, telekomunikacja, media elektroniczne, transport kolejowy, obrót giełdowy papierami wartościowymi, 2. Warunkowe wyłączenia: ustawa nie narusza prawa własności intelektualnej i własności przemysłowej z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyć będzie to: 1)umów licencyjnych lub 2)umów o ochronę informacji (w szczególności umowy know-how) jeżeli skutkiem tych umów jest: -istotne ograniczenie konkurencji lub -nieuzasadnione ograniczenie swobody działalności gospodarczej
|
| |
Electra | 28.04.2024 17:15:50 |
|
|
| |
Beata2 | 08.11.2012 14:34:34 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 5 #1046397 Od: 2012-6-20
| 17. SCHARAKTERYZUJ NIEUCZCIWĄ REKLAMĘ I POJĘCIA ZBLIŻONE. Czyny nieuczciwej reklamy: 1) reklama sprzeczna z przepisami prawa; ( np. reklamowany sprzęt ma służyć przestępstwu) 2)reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami, (np. firma beneton zrobiła reklamę koszulki na zwłokach serbskiego żołnierza, leżącego w kałuży krwi). 3) reklama uchybiająca godności człowieka (np. reklamy erotyczne). 4)reklama wprowadzająca klienta w błąd (jeżeli może wpłynąć na decyzję co do nabycia towaru). 5) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów, (lęku nieuzasadnionego) 6) reklama wykorzystująca łatwowierności dzieci (np. reklama Barbie: „Wszystkie dzieci to mają”). 7) reklama ukryta - jest to wypowiedź zachęcająca do zakupu towarów a sprawia wrażenie neutralnej informacji. -tzw. produkt plejsmen; prezentacja jakiegoś produktu np. w filmie zobaczymy że główny bohater ma firmową koszulkę i sprawi to że my będziemy ją chcieli kupić. -efekt podklatkowy - działanie obrazami na podświadomość odbiorcy, oko nie widzi ale mózg koduje (np. oglądając film co 30 klatka ukazywała napój, ludzie w pewnym momencie poczuli pragnienie działa na ok. 1/3 ludzi). 8). reklama stanowiąca istotną ingerencję w sferę prywatności - uciążliwa Reklama – jest to każda wypowiedz związana ze sprzedażą towarów (nie jest to definicja ustawowa, zaczerpnięta z dyrektywy unijne z 1984 r. o reklamie wprowadzającej w bląd) Definicje zbliżone do reklamy: -propaganda – szerzenie pewnych idei, -public relations – tworzenie pozytywnego wizerunku
|
| |
moiko | 08.11.2012 14:44:53 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1046400 Od: 2011-10-18
| 10. AMICUS CURIAE/ art. 50, ustęp.3/
W art. 50 ust. 3 OKiKU ustawodawca umieścił instytucję znaną z prawa anglosaskiego pt. Amicus Curiae, która polega na tym, że każdy ma prawo składania na piśmie- z własnej inicjatywy lub na prośbę Prezesa Urzędu wyjaśnień dot. istotnych okoliczności sprawy. Rozwiązanie to w społeczeństwie obywatelskim znacznie przyspiesza, a przede wszystkim ułatwia prowadzenie post. adm. |
| |
natala2211 | 08.11.2012 15:29:52 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: rze
Posty: 110 #1046430 Od: 2011-11-24
| 7.PODAJ DEFINICJĘ Kartel – porozumienie pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorcami, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji Trust –kartel w którym dodatkowo powołano wspólny zarząd Syndykat –kartel w którym dodatkowo powołano wspólne organy czy jednostki Koncern – grupa połączonych przedsiębiorstw, podporządkowanie wynika z umowy Holding –grupa przedsiębiorstw, jedna spółka dominuje nad drugą, większość udziałów decyduje o nadrzędności Konglomerat – rozrastanie się przedsiębiorstwa na inne branże (dywersyfikacja) Konsorcjum – powstaje do realizacji wspólnego przedsięwzięcia- przedsięwzięcie jednorazowe (np. w celu wygrania przetargu na budowę autostrady). Oligopol- forma struktury rynkowej, różna od doskonałej konkurencji, gdzie występuje znaczna liczba małych konkurentów, oraz od czystego monopolu, gdzie istnieje tylko jedna potężna firma; dominująca forma w krajach rozwiniętych;
|
| |
moiko | 08.11.2012 17:01:25 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1046486 Od: 2011-10-18
| antytrustowe w USA, ale to nie jest to samo co antymonopolowe? |
| |
urirapid | 08.11.2012 19:05:51 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #1046593 Od: 2011-10-26
| 1/3 pytań już jest tylko jak robice opracowanie to pamietajcie WYKŁAD WYKŁAD WYKŁAD bo to jest to co PROF. lubi najbardziej |
| |
urirapid | 08.11.2012 19:08:46 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #1046614 Od: 2011-10-26
| Mała MI masz jeszcze coś z wykładu ? ja też jeszcze postaram sie coś opracować |
| |
moiko | 08.11.2012 19:18:07 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #1046630 Od: 2011-10-18
| to co mówił na wykładzie dużo różni się od jego książki?? |
| |
urirapid | 08.11.2012 19:51:48 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 16 #1046703 Od: 2011-10-26
| 15. Tajemnica przedsiębiorstwa
Tajemnica przedsiębiorstwa są to informacje powszechnie nie znane: - z zakresu techniki , technologii , organizacyjne i inne mające wartość gospodarczą - objęte klauzulą poufności - informacje powszechnie nie znane na danym rynku
Formy naruszenia tajemnicy - ujawnienie - wykorzystanie we własnym zakresie - nabycie od osoby nieuprawnionej - przekazanie
Okres obowiązywania - tyle co w umowie - tyle co w ustawie 3 lata od zakończenia pracy - ustanie stanu tajemnicy
Zaostrzenia - odpowiedzialność karna gdy powstanie poważna szkoda – oceniana jest ona indywidualnie
Złagodzenia – nabycie w dobrej wierze – nabycie na podstawie odpłatnej czynności prawnej
|
| |
tynia | 09.11.2012 10:42:22 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 35 #1046963 Od: 2011-10-18
| jesli chodzi o pytanie 7 to maja byc jeszcze takie pojecia jak: przedsiębiorca, pozycja dominijąca, tajemnica przedsiebiorstwa, grupa kapitałowa, konkurent |
| |
Electra | 28.04.2024 17:15:50 |
|
|