OPRACOWANE PYTANIA
17. SCHARAKTERYZUJ NIEUCZCIWĄ REKLAMĘ I POJĘCIA ZBLIŻONE.
Czyny nieuczciwej reklamy:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa; ( np. reklamowany sprzęt ma służyć przestępstwu)
2)reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami, (np. firma beneton zrobiła reklamę koszulki na zwłokach serbskiego żołnierza, leżącego w kałuży krwi).
3) reklama uchybiająca godności człowieka (np. reklamy erotyczne).
4)reklama wprowadzająca klienta w błąd (jeżeli może wpłynąć na decyzję co do nabycia towaru).
5) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów, (lęku nieuzasadnionego)
6) reklama wykorzystująca łatwowierności dzieci (np. reklama Barbie: „Wszystkie dzieci to mają”).
7) reklama ukryta - jest to wypowiedź zachęcająca do zakupu towarów a sprawia wrażenie neutralnej informacji.
-tzw. produkt plejsmen; prezentacja jakiegoś produktu np. w filmie zobaczymy że główny bohater ma firmową koszulkę i sprawi to że my będziemy ją chcieli kupić.
-efekt podklatkowy - działanie obrazami na podświadomość odbiorcy, oko nie widzi ale mózg koduje (np. oglądając film co 30 klatka ukazywała napój, ludzie w pewnym momencie poczuli pragnienie działa na ok. 1/3 ludzi).
8). reklama stanowiąca istotną ingerencję w sferę prywatności - uciążliwa
Reklama – jest to każda wypowiedz związana ze sprzedażą towarów (nie jest to definicja ustawowa, zaczerpnięta z dyrektywy unijne z 1984 r. o reklamie wprowadzającej w bląd)
Definicje zbliżone do reklamy:
-propaganda – szerzenie pewnych idei,
-public relations – tworzenie pozytywnego wizerunku


  PRZEJDŹ NA FORUM