OPRACOWANE PYTANIA |
18. SCHARAKTERUZUJ ARTYKUŁY ODNOSZĄCE SIĘ DO DOBRYCH OBYCZAJÓW W UZnK/art3. ustęp.1 i 3/- W ustawie jest trzykrotne odwołanie do dobrych obyczajów: Art. 3 ust 1- dotyczący czynu nieuczciwej konkurencji Art. 16 ust 1- dotyczący nieuczciwej reklamy Art. 16 ust 3- dotyczący reklamy porównawczej - Art. 3 ust 1 oraz art. 16 ust 1 zawierają klauzule generalne niedookreślone: Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust 1), Czynem nieuczciwej reklamy jest … reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka (art. 16 ust 1) – ocenia się każdorazowo, indywidualnie czy dany czyn jest sprzeczny z dobrymi obyczajami - Art. 16 ust 3 – ustawodawca wylicza kiedy reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami w 8 punktach, m.in.: 1. nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, 2. porównuje w sposób rzetelny i dający się zweryfikować, 3. porównuje obiektywnie jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, porównywalnych cech towarów i usług, 4. nie powoduje pomyłek w rozróżnieniu kto kogo porównuje, 5. nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa, 6. nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta. |