WPROW.DO PRACY SOCJALNEJ Z ELEMI.METODYKI-dr A.GRZYWA-BILKIEWICZ |
Kanon wiedzy i umiejętności pracownika socjalnego Profesjonalna wiedza pracownika socjalnego stanowi podstawę interwencji . Kanon wiedzy zawiera: teorie zachowania człowieka w środowisku społecznym teorie dotyczące praktycznych metod i modeli pracy socjalnej Kanon wiedzy w pracy socjalnej obejmuje znajomość podstawowych dziedzin, tj.: etyki, historii, filozofii, jak również wiedzę dotyczącą interwencji w systemie klientów i system świadczenia usług socjalnych. Samowiedza, ma kluczowe znaczenie dla efektywnego funkcjonowania zawodowego pracownika socjalnego. Pracownik socjalny powinien rozwiązać klika obiektów samowiedzy, tj.: wiedza o stylu życia kodeksie etycznym kanonie wartości zapleczu kulturowym sposobach zaspokajania potrzeb poziomach odpowiedzialności postawie wobec zmian reakcji na różne sytuacje osobiste przyzwyczajenia, skłonności Poza posiadana samowiedzą powinni poznać oni wszystkie ważniejsze dziedziny praktyki pracy socjalnej publicznych i prywatnych sektorów pomocy społecznej, tj.: Państwowe Agencje pomocy Społecznej agendy pomocy rodzinom i dzieciom opieka zdrowotna ośrodki zdrowia psychicznego ośrodki edukacyjne i korekcyjne Musi tez posiadać wiedze o systemie dostarczenia pomocy , tak aby mogli wykorzystać zasoby społeczne kierując tam klientów lub asystując im w docieraniu do nich. Praca socjalna wymaga też praktycznej znajomości ustawodawstwa i środków pomocy w zakresie zasobów mieszkaniowych i potrzeb osób niepełnosprawnych, potrzeb osób starszych, aby właściwie interweniować w tych grupach. Powinni tez zaznajomić się z polityka społeczna dotyczącą populacji szczególnej troski oraz państwową polityką zdrowia, w tym opieką i pomocą medyczną. Powinni tez posiadać praktyczna wiedzę na temat procesu kształtowania polityki na lokalnym, regionalnym i narodowym poziomie. Pracownicy socjalni muszą: rozumieć wpływ wariantów kultury na zachowanie ludzkie dostrzegać konsekwencje społecznego i kulturowego zróżnicowania rozumieć rolę i status kobiet, osób niepełnosprawnych i innych cierpiących dyskryminację społeczną rozumieć różnicę między grupami oraz różnice indywidualne wewnątrz grup umieć pokonać panującą niesprawiedliwość w podziale pomocy rozumieć podstawowe projekty badawcze i statystyczne, tak aby mogli ze zrozumieniem czytać raporty wyciągając właściwe wnioski i realizować je w praktyce. Kanon umiejętności pracy socjalnej dodatkiem do kanonu wiedzy są rozwijane przez pracowników socjalnych: umiejętności komunikacji i techniki pomocy narzędzia do analizy problemów społecznych strategie modeli praktyki i techniki wprowadzenia i oceniania procesu planowanej zmiany W trakcie procesu rozwiązania problemu muszą być w stanie odnaleźć i zastosować teoretyczne wyjaśnienie danego zachowania jednostki. W procesie interwencji muszą zademonstrować umiejętności oszacowania możliwości klientów, wytyczania realistycznych celów, czy zbierania stosownych informacji. Natomiast podczas formułowania i wprowadzania planów interwencji muszą potrafić zaproponować klika planów, zaangażować systemy klienta do współuczestnictwa, posłużyć się kontraktem z klientem, zlokalizować zasoby społeczności lokalnej i dotrzeć do nich oraz ustalić połączenia między klientami, a tymi zasobami. Końcowe stadium wymaga umiejętności, tj.: zakończenie pracy z klientem oraz ocena zarówno metod interwencji, jak i wyników. |