WPROW.DO PRACY SOCJALNEJ Z ELEMI.METODYKI-dr A.GRZYWA-BILKIEWICZ
Kanon wiedzy i umiejętności pracownika socjalnego

Profesjonalna wiedza pracownika socjalnego stanowi podstawę interwencji .
Kanon wiedzy zawiera:
 teorie zachowania człowieka w środowisku społecznym
 teorie dotyczące praktycznych metod i modeli pracy socjalnej
Kanon wiedzy w pracy socjalnej obejmuje znajomość podstawowych dziedzin,
tj.: etyki, historii, filozofii, jak również wiedzę dotyczącą interwencji w systemie klientów i system świadczenia usług socjalnych.

Samowiedza, ma kluczowe znaczenie dla efektywnego funkcjonowania zawodowego pracownika socjalnego.

Pracownik socjalny powinien rozwiązać klika obiektów samowiedzy, tj.:
 wiedza o stylu życia
 kodeksie etycznym
 kanonie wartości
 zapleczu kulturowym
 sposobach zaspokajania potrzeb
 poziomach odpowiedzialności
 postawie wobec zmian
 reakcji na różne sytuacje osobiste
 przyzwyczajenia, skłonności
Poza posiadana samowiedzą powinni poznać oni wszystkie ważniejsze dziedziny praktyki pracy socjalnej publicznych i prywatnych sektorów pomocy społecznej, tj.:
­ Państwowe Agencje pomocy Społecznej
­ agendy pomocy rodzinom i dzieciom
­ opieka zdrowotna
­ ośrodki zdrowia psychicznego
­ ośrodki edukacyjne i korekcyjne
Musi tez posiadać wiedze o systemie dostarczenia pomocy , tak aby mogli wykorzystać zasoby społeczne kierując tam klientów lub asystując im w docieraniu do nich.
Praca socjalna wymaga też praktycznej znajomości ustawodawstwa i środków pomocy w zakresie zasobów mieszkaniowych i potrzeb osób niepełnosprawnych, potrzeb osób starszych, aby właściwie interweniować w tych grupach.
Powinni tez zaznajomić się z polityka społeczna dotyczącą populacji szczególnej troski oraz państwową polityką zdrowia, w tym opieką i pomocą medyczną.
Powinni tez posiadać praktyczna wiedzę na temat procesu kształtowania polityki na lokalnym, regionalnym i narodowym poziomie.

Pracownicy socjalni muszą:
 rozumieć wpływ wariantów kultury na zachowanie ludzkie
 dostrzegać konsekwencje społecznego i kulturowego zróżnicowania
 rozumieć rolę i status kobiet, osób niepełnosprawnych i innych cierpiących dyskryminację społeczną
 rozumieć różnicę między grupami oraz różnice indywidualne wewnątrz grup
 umieć pokonać panującą niesprawiedliwość w podziale pomocy
 rozumieć podstawowe projekty badawcze i statystyczne, tak aby mogli ze zrozumieniem czytać raporty wyciągając właściwe wnioski i realizować je w praktyce.

Kanon umiejętności pracy socjalnej dodatkiem do kanonu wiedzy są rozwijane przez pracowników socjalnych:
 umiejętności komunikacji i techniki pomocy
 narzędzia do analizy problemów społecznych
 strategie modeli praktyki i techniki wprowadzenia i oceniania procesu planowanej zmiany

W trakcie procesu rozwiązania problemu muszą być w stanie odnaleźć i zastosować teoretyczne wyjaśnienie danego zachowania jednostki.
W procesie interwencji muszą zademonstrować umiejętności oszacowania możliwości klientów, wytyczania realistycznych celów, czy zbierania stosownych informacji.
Natomiast podczas formułowania i wprowadzania planów interwencji muszą potrafić zaproponować klika planów, zaangażować systemy klienta do współuczestnictwa, posłużyć się kontraktem z klientem, zlokalizować zasoby społeczności lokalnej
i dotrzeć do nich oraz ustalić połączenia między klientami, a tymi zasobami.
Końcowe stadium wymaga umiejętności, tj.: zakończenie pracy z klientem oraz ocena zarówno metod interwencji, jak i wyników.




  PRZEJDŹ NA FORUM