RACHUNKOWOŚĆ MAŁEJ FIRMY-dr B.SOWA |
grzesieks pisze: potrzebuję pytań: 23, 52, 62 może ktoś mam ? 23. Zasady rozliczania inwentaryzacji 1. Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. 2. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji a 62 mam cos takiego: 62. Rozchód/przychód materiałowy. a. Wartość rozchodu materiałów ustala się w rachunkowości według jednej z następujących metod: - stałych cen ewidencyjnych, skorygowanych o przypadające na rozchód materiałów odchylenia od cen ewidencyjnych, - cen przeciętnych ustalonych w wysokości średniej ważonej cen danego materiału, - zasady "pierwsze weszło - pierwsze wyszło", co oznacza, że rozchód materiałów następuje po cenach tych materiałów, które jednostka nabyła wcześniej, - zasady "ostatnie weszło - pierwsze wyszło", co oznacza, że rozchód materiałów następuje po cenach tych, które jednostka nabyła najpóźniej. b. Przychód materiałów w jednostce Przychód materiałów w jednostkach i zakładach budżetowych pochodzi z następujących źródeł: - z zakupu, - z własnej produkcji i przerobu, - z uzysków pochodzących z likwidacji środków trwałych i pozostałych środków trwałych, - z centralnego zaopatrzenia i darowizn. Wszystkie przychody materiałów powinny być odebrane, tzn. sprawdzone pod względem ilości i jakości. Natomiast materiały, które nie zostały przyjęte przez jednostkę, należy traktować jako depozyt dostawcy. Do momentu wyjaśnienia tej kwestii jednostka odpowiada za wartość i właściwe przechowywanie tych materiałów. Materiały mogą się znajdować w odbiorze, w magazynach lub komórkach, które je zużywają. |