ZASADY USTOJU POLITYCZNEGO PAŃSTWA-dr Ł.BUCZKOWSKI
Parlamentarny i pozaparlamentarny model kontroli konstytucyjności prawa.
PARLAMENTARNY system kontroli konstytucyjności odnosi się w zasadzie tylko do ustaw (i ewentualnie do aktów z mocą ustawy). Jego cechą jest związany z zasadą nadrzędności parlamentu jako organu wyrażającego suwerenną wolę narodu , brak możliwości kwestionowania ustawy z konstytucją przez jakikolwiek organ pozaparlamentarny(zewnętrzny wobec parlamentu). W konsekwencji każda ustawa uchwalona przez parlament uważana jest a priori za zgodną z konstytucją i nie ma możliwości jej zakwestionowania.. Kontrola pozaparlamentarna przybrała w swym rozwoju formę kontroli zinstytucjonalizowanej poprzez np. powołanie specjalnej (lub powierzenie stałej) komisji parlamentarnej prawa opiniowania projektów ustaw z punktu widzenia ich zgodności z konstytucją. Opinia tych organów nie ma jednak prawnie wiążącego charakteru i ostateczna decyzja należy do parlamentu.
POZAPARLAMENTARNA KONTROLA KONSTYTUCYJNOŚCI to powierzenie funkcji ochrony konstytucji (badania zgodności aktów prawnych niższego rzędu z ustawą zasadniczą) organowi niezależnemu od parlamentu.


  PRZEJDŹ NA FORUM