PODZIAŁ GRUPY NA DNI EGZAMINACYJNE dr Ł.BUCZKOWSKI
LUB
Koncepcja „państwa prawa” ukształtowała się w niemieckiej myśli ustrojowej. Pojęcie zostało wprowadzone w 1798r. przez Placidusa, jakkolwiek jej idei przewodnich należy jeszcze w koncepcjach demokracji antycznej. Koncepcja ta zakładała związanie państwa i jego organów przepisami stanowionego prawa, prymat norm prawnych nad regułami działania celowego oraz samoograniczenie władzy państwowej i jej działań granicami gestii państwa i kompetencji jego organów. System prawny demokratycznego państwa prawa odpowiada dążeniom i przekonaniom społeczeństwa i opiera się na prawidłowy procesie legislacyjnym.
Zasada demokratycznego państwa prawa należy do podstawowych zasad wyznaczających miejsce konstytucji w całym systemie prawnym. U źródeł koncepcji demokratycznego państwa prawa tkwią myśli, idee, które J.J Rousseau zawarł w dziele pt. ”Umowa społeczna”. Jego koncepcja suwerenności ludu stanowiła podstawę organizacji państwa i demokratycznego trybu tworzenia prawa. Podstawowym zadaniem ludu wyposażonego w suwerenna władzę, było tworzenie ustaw zgodnie z wolą większości. Z kolei ustawy które nie są zgodne z tymi wartościami nie mogą tworzyć prawa w żaden sposób.
Szkoła prawa natury stwarza fundamenty dla: Deklaracji praw Człowieka i Obywatela oraz Konstytucji USA. Głównym przedstawicielem szkoły prawa natury był Hugo Grocjusz. Szkoła ta dokonała desekularyzacji prawa naturalnego.
Kierunek socjalny został zapoczątkowany przez Roberta von Mola, który głosił iż państwo prawa ma wspierać jednostkę w osiągnięci indywidualnego celu. Nurt ten przekształcił liberalną koncepcje prawa w socjalną koncepcję prawa, jednakże podstawą również jest liberalna koncepcja, ale poszerzona. Celem była wolność swoboda działania jednostki, która widziała potrzebę wsparcia ze strony państwa. Kierunek ten głosił, iż państwo prawa nie powinno mieć innego celu niż wsparcie jednostki w osiągnięciu indywidualnego celu życiowego. Źródłem powstania państwa była umowa społeczna a celem jest wsparcie jednostki w jej indywidualnych celach. Mohl uważał, że państwo jest uprawnione do licznych działań administracyjnych przy wspieraniu jednostki, ale był to charakter subsydiarny, tam gdzie jednostka nie może sobie poradzić, natomiast funkcja organizatorska powinna się ograniczyć tylko do koniecznych działań, nie narzucać się z pomocą, obywatel ma publiczne prawa podmiotowe, prawa socjalne (pojawiają się w XIX w., 1793r. – Konstytucja Jakobińska, w niej pojawiają się pierwsze prawa socjalne, prawo do opieki społecznej).


  PRZEJDŹ NA FORUM