PROFILAKTYKA SPOŁECZNA dr B. Lulek - zaliczenie przedmiotu
a tego własnie nie wiem, koleżanka wysłala na pocztę model traadycyjny i nowoczesny...
ja znalazłam takie cuś:
Cztery najbardziej popularne modele oddziaływań profilaktycznych adresowanych do ludzi młodych wg Z. Gasia:
Model informacyjny - zakłada, że dostarczanie rzetelnej wiedzy w sposób kompetentny i interesujący, prowadzi do zmiany postaw dzieci i młodzieży na pozytywne. Model ten realizowany jest z reguły w sytuacji dydaktycznej. Działania takie określa się jako nauczanie faktów.
Model afektywnej edukacji - wychodzi się w nim z założenia, że pobudzenie osobowego rozwoju jednostki wiąże się z osłabieniem ryzyka wejścia na drogę patologii. Stąd celem takiej edukacji jest rozwijanie jednostkowej samoświadomości i samooceny. Młody człowiek włączony jest w działania, podczas których poznaje siebie, rozbudza własny rozwój, świadomość przeżywanych stanów i emocji oraz doświadcza swojej niepowtarzalności. Takie umiejętności mogą być przydatne w pokonywaniu sytuacji trudnych.
Model kompetencji społecznych – w którym przygotowuje się młodzież do radzenia sobie z presją rówieśniczą. Kształci się tu takie umiejętności, jak asertywność, umiejętność mówienia NIE, prezentowanie własnych opinii, wyrażanie życzeń i oczekiwań, nawiązywanie kontaktów oraz dobieranie sobie przyjaciół.
Model alternatyw - to ostatni z wymienionych w literaturze. Wyrasta z założenia, że zaspokajanie potrzeb młodego człowieka w sposób akceptowany społecznie i satysfakcjonujący dla niego samego sprawi, iż nie będzie on podejmował wykorzystywanych wcześniej działań destrukcyjnych dla zaspokojenia tych samych potrzeb.

oczkoniech koś doradzi o co to dokładnie chodzi czy o to co wyżej, czy o te modele profilaktyki czyli tradycyjny i nowoczesny


  PRZEJDŹ NA FORUM