| |
anka | 21.11.2011 13:19:57 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 28 #805550 Od: 2011-11-21
| Czy mógłby ktoś wrzucić zagadnienia na egzamin? Byłabym bardzo wdzięczna bo nie wszyscy zdążyli skserować, a następny zjazd dopiero za 3 tygodnie |
| |
Electra | 27.04.2024 19:34:07 |
|
|
| |
janusz.b | 21.11.2011 13:45:46 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 470 #805563 Od: 2011-10-17
Ilość edycji wpisu: 6 | Nie wiem czy mogę ale "obrazki" z pytaniami na poczcie są mało czytelne i do druku nie za bardzo tak więc zestawy pytań egzaminacyjnych poniżej:
1. System wyborczy sensu stricto i sensu largo. 2. Tryb zarządzania i przeprowadzania referendum ogólnokrajowego.
1. Zasada powszechności wyborów. 2. Tryb pociągnięcia Prezydenta RP do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu.
1. Gwarancje realizacji zasady powszechności wyborów w polskim prawie konstytucyjnym. 2. Zakres odpowiedzialności posłów przed Trybunałem Stanu.
1. Zasada bezpośredniości wyborów – pełnomocnik wyborczy. 2. Zakres odpowiedzialności Prezesa Rady Ministrów przed Trybunałem Stanu.
1. Pojęcie i gwarancje zasady tajności głosowania. 2. Sposoby wyłaniania drugich izb parlamentu w państwach unitarnych i federacyjnych.
1. Systemy ustalania wyników wyborów. System większościowy. 2. Wady i zalety dwuizbowości.
1. Systemy ustalania wyników wyborów. System proporcjonalny. 2. Pojęcie otwartego i zamkniętego systemu źródeł prawa.
1. Metody ustalania wyników wyborów. 2. Skarga konstytucyjna.
1. Zasada dyskontynuacji prac parlamentu. 2. Pojęcie państwa świeckiego i wyznaniowego.
1. Zgromadzenie Narodowe. 2. Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce przed 1997 r.
1. Relacje państwo – kościół: równouprawnienie i bezstronność. 2. Przedmiotowy zakres odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu.
1. Relacje państwo – kościół:poszanowanie autonomii oraz zasada współdziałania. 2. Skład Trybunału Stanu. Podmiotowy zakres odpowiedzialności przed TS.
1. Relacje państwo – kościół: formy regulacji stosunków wzajemnych. 2. Zasada równości wyborów. Równość materialna.
1. Reprezentacja według Maxa Webera. 2. Geneza konstytucji pisanych.
1. Prawo wyborcze w znaczeniu przedmiotowym i podmiotowym. 2. Współczesne rozumienie zasady suwerenności.
1. Funkcje wyborów. 2. Prekursorzy idei państwa prawa.
1. Weto ludowe i rodzaje inicjatywy ludowej. 2. Geneza zasady pluralizmu politycznego w III RP.
1. Funkcje partii politycznych sensu stricto i sensu largo. 2. Plebiscyt oraz podziały referendum.
1. Konstytucja w znaczeniu materialnym. 2. Funkcja kreacyjna parlamentu realizowana przez Sejm samodzielnie.
1. Konstytucja w znaczeniu socjologiczno – politycznym. 2. Geneza zasady podziału władz.
1. Geneza terminu „konstytucja”. 2. Pytania w sprawach bieżących.
1. Konstytucja w znaczeniu materialnym. 2. Ustalenie wyników wyborów do Sejmu i Senatu.
1. Konstytucja jako ustawa zasadnicza. 2. Zasada niepołączalności (incompatibilitas).
1. Parlamentarny i pozaparlamentarny model kontroli konstytucyjności prawa. 2. Suwerenność narodu wg J. J. Rousseau.
1. Amerykański model kontroli konstytucyjności prawa. 2. Pojęcie dwuizbowości równorzędnej i nierównorzędnej.
1. Europejski model kontroli konstytucyjności prawa. 2. Kary orzekane przez Trybunał Stanu.
1. Różnice w wyborach do Sejmu i Senatu RP. 2. Gwarancje niezawisłości sędziów TK.
1. Rodzaje konstytucji ze względu na sposób ich uchwalania. 2. Dualizm władzy wykonawczej.
1. Udział suwerena w procesie uchwalania konstytucji. 2. Informacje bieżące.
1. Podział konstytucji ze względu na tryb ich zmiany. 2. Pojęcie kadencji Sejmu.
1. Ustawa konstytucyjna. 2. Państwo prawne: konstytucjonalizm, pewność prawa i vacatio legis.
1. Katalog powszechnie obowiązujących źródeł prawa – definicja ustawy. 2. Interpelacje poselskie.
1. Katalog powszechnie obowiązujących źródeł prawa – definicja rozporządzenia wykonawczego 2. Rodzaje referendum w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997r.
1. katalog powszechnie obowiązujących źródeł prawa – rodzaje umów międzynarodowych uregulowanych w Konstytucji RP. 2. Funkcja kreacyjna parlamentu realizowana przez Sejm za zgodą Senatu.
1. Katalog powszechnie obowiązujących źródeł prawa – definicja rozporządzenia z mocą ustawy. 2. Uprawnienia kontrolne realizowane przez komisje sejmowe.
1. Katalog powszechnie obowiązujących źródeł prawa – akty prawa miejscowego 2. Państwo prawne: zakaz retroakcji, ochrona praw nabytych i proporcjonalność prawa.
1. Akty kierownictwa wewnętrznego. 2. Republikańska forma rządów.
1. Pojęcie zasad naczelnych Konstytucji. 2. Obywatelska inicjatywa ustawodawcza.
1. Pojęcie zasady legalizmu. 2. Funkcja ustrojodawcza parlamentu.
1. Zasada podziału i równowagi władz w polskich konstytucjach. 2. Funkcja kreacyjna parlamentu realizowana przez Sejm i Senat oddzielnie.
1. Zasada pluralizmu politycznego. Definicja partii politycznej. 2. Skład i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego.
1. Tryb tworzenia partii politycznych. 2. Geneza zasady dwuizbowości parlamentu w Polsce.
1. Źródła finansowania partii politycznych. 2. Podmioty legitymowane generalnie i indywidualnie przed Trybunałem Konstytucyjnym.
1. Metody finansowania partii politycznych z budżetu państwa. 2. Referendum lokalne – rodzaje oraz tryb przeprowadzania.
1. Referendum lokalne – kryteria ważności oraz skutki. 2. Zasada równości wyborów. Równość formalna.
1. Systematyka ogólna i szczegółowa konstytucji. 2. Składy orzekające Trybunału Konstytucyjnego.
|
| |
anka | 21.11.2011 14:29:20 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 28 #805587 Od: 2011-11-21
| a jednak dziękuję |
| |
Tarab | 21.11.2011 19:44:59 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 426 #805740 Od: 2011-11-19
| Do janusza.b. Mogłeś chociaż kopiując poprawić błędy pisarskie. Pozdrawiam, |
| |
janusz.b | 21.11.2011 21:03:51 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 470 #805786 Od: 2011-10-17
Ilość edycji wpisu: 3 | Tarab pisze: Do janusza.b. Mogłeś chociaż kopiując poprawić błędy pisarskie. Pozdrawiam,
Oj tam. Należało od razu to tutaj wrzucić a nie tylko dla swojej specjalności (OPS). Traktujmy się równo przynajmniej w odniesieniu do przedmiotów ogólnych |
| |
Tarab | 22.11.2011 09:12:31 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 426 #805972 Od: 2011-11-19
| Tak też chciałam zrobić ale byłeś szybszy. |
| |
agach4 | 22.11.2011 12:01:33 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 25 #806041 Od: 2011-10-29
| a ja jak głupia przepisywałam _________________ A.Chuderska |
| |
moiko | 23.11.2011 18:01:44 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 250 #806811 Od: 2011-10-18
| można było tez tylko przyciemnic i wszystko wyraźne;D |
| |
moni67a | 01.12.2011 18:45:44 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 21 #811403 Od: 2011-12-1
| Witam nie mogę znaleźć odpowiedzi na kilka pytań a mianowicie: Zasada dyskontynuacji prac parlamentu. Pojęcie państwa świeckiego i wyznaniowego Reprezentacja według Maxa Webera. Geneza konstytucji pisanych. Kary orzekane przez Trybunał Stanu. Pojęcie kadencji Sejmu. Systematyka ogólna i szczegółowa konstytucji. Może znalazłaby się jakaś dobra duszyczka???
|
| |
Magda | 01.12.2011 20:54:55 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 108 #811472 Od: 2011-10-18
| PAŃSTWA WYZNANIOWE – podzielić można na: - państwa wyznaniowe tradycyjne – to takie, które wpisują w treść ustawy zasadniczej dogmat religijny, że tylko ta religia jest uznawana za prawdziwą (np. Iran, Arabia Saudyjska) - państwa wyznaniowe współczesne – w treści ustawy zasadniczej jest wpisane, która religia jest wiodącą (różnią się interpretacje, nie uznaje się jej za jedynie objawioną i prawdziwą – równouprawnienie religijne), np. Szwecja, Dania, Wielka Brytania
PAŃSTWA ŚWIECKIE – żaden z kościołów nie może uzyskać pozycji dominującej (wykształciła się w USA)
|
| |
mili | 01.12.2011 21:42:13 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 134 #811501 Od: 2011-10-19
| 1. Zasada dyskontynuacji prac parlamentu.
Zasada dyskontynuacji prac parlamentarnych – wszelkie sprawy, wnioski i przedłożenia nie zakończone w Sejmie czy Senacie traktuje się jako ostatecznie załatwione w sensie nie dojścia do skutku. Nie są w żadnej formie przekazywane nowemu parlamentowi. Wyjątki przewidziane w przepisach rangi ustawowej obejmują przejęcie przez Sejm następnej kadencji: - projektu ustawy wniesionego z inicjatywy obywatelskiej - raportu sejmowej komisji śledczej, którego nie zdążono rozpatrzyć na posiedzeniu sejmu - nie zakończonego w sejmie postępowania w sprawie pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej
2. Reprezentacja według Maxa Webera. Zasada reprezentacji politycznej
Zasada reprezentacji (przedstawicielstwa) wyrażona jest w Konstytucji przy określeniu sposobu wykonywania władzy zwierzchniej Narodu: ,,Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli…” (art. 4 ust. 2).
Max Weber wyróżnił 4 typy reprezentacji:
• stan, w którym reprezentant jest właścicielem swojej funkcji (np. dziedziczni monarchowie),
• stan, w którym pewien porządek ustrojowy jest reprezentowany przez jego członków (np. zgromadzenie stanowe),
• reprezentacja związana, wynikła z faktu mandatu imperatywnego i prawa odwoływania służącego reprezentowanym,
• reprezentacja wolna, w której przedstawiciel nie jest związany żadną instrukcją i pozostaje panem swojego działania.
Wyróżniamy reprezentację pośrednią i bezpośrednią. Reprezentacja jest to zjawisko zgodności albo zbieżności pomiędzy treścią decyzji państwa, czyli linią polityki, a opinią publiczną.
Formy korelacji (zależności): wybory powszechne, strajk, manifestacje, referendum, petycje.
3. Geneza konstytucji pisanych. • Konstytucje pisane pojawiają się dopiero pod koniec XVIII wieku – w USA, Polsce. • Podstawy stwarza w XVI i XVII wieku racjonalizm (Kartezjusz, Bacon), gdzie rozum był miarą prawdy. • Rewolucje z XVIII wieku oraz okres oświecenia odrzuca teologię opowiadając się za prawem. • Doktryna J.J. Russeau – teoria umowy społecznej; państwa powstały w wyniku umowy. Jej warunki mają być zapisane w konstytucji • W dziele „O duchu praw” Monteskiusz zawarł akapit dotyczący ustroju Anglii – doktryna podziału i równoważenia się władz • W XIX wieku istotny wpływ wywołał pozytywizm prawniczy – idea państwa prawa
4. Kary orzekane przez Trybunał Stanu.
Kary orzekane przez TS. Zakres przedmiotowy – Delikt konstytucyjny: • nie jest przestępstwem • popełniony w zakresie urzędowania, w związku z zajmowanym stanowiskiem • zawiniony umyślnie / nieumyślnie • narusza Konstytucję / ustawę również gdy delikt jest przestępstwem Trybunał Stanu może orzekać kary: * utraty czynnego i biernego prawa wyborczego, * utraty wszystkich lub niektórych orderów, odznaczeń i tytułów honorowych, * zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych i organizacjach społecznych * pozbawienia mandatu poselskiego (od 2 do 10 lat) , * utraty zajmowanego stanowiska, z którego pełnieniem związana jest odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu, * za przestępstwa i przestępstwa skarbowe - kary przewidziane w ustawach. Wyrok wydany przez Trybunał Stanu jest ostateczny - nie ma w Polsce innego organu władzy, który mógłby go ewentualnie wymazać. Ponadto jest jedynym wydającym wyroki organem władzy sądowniczej, od których Prezydent RP nie może zastosować ułaskawienia wobec osoby skazanej.
narazie tyle mogę Ci pomóc ale nie wiem czy Ci nie zaszkodze bo czy to jest wszystko dobrze to nie wiem |
| |
Electra | 27.04.2024 19:34:07 |
|
|
| |
czarna666 | 01.12.2011 22:05:30 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 118 #811520 Od: 2011-10-18
| a mi brakuje tych pytań :
- Współczesne rozumienie zasady suwerenności. -Podział konstytucji ze względu na tryb ich zmiany.
i tak jak moni67a -Pojęcie kadencji Sejmu. -Systematyka ogólna i szczegółowa konstytucji.
skromnie proszę o pomoc |
| |
Magda | 01.12.2011 22:09:54 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 108 #811524 Od: 2011-10-18
| Kurcze nie wiem to było na wykładzie |
| |
mili | 01.12.2011 22:26:43 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 134 #811538 Od: 2011-10-19
| Współczesne rozumienie zasady suwerenności.
W państwach współczesnych naród nie jest rozumiany jako podmiot, który w sposób rzeczywisty mógłby sprawować władzę w państwie. Z tytułu suwerenności narodu przysługują obywatelom 3 rodzaje uprawnień; -Do wybrania podstawowych organów państwa, -do wyrażania swoich opinii w przedmiocie rządzenia państwem oraz - do współdecydowania z organami państwa w procesie rządzenia. Na współczesne rozumienie suwerenności składa się: zwierzchność terytorialna, niepodległość i wolny od ingerencji ustrój polityczny, społeczny i ekonomiczny oraz możność współżycia z innymi narodami na zasadach równości i obopólnych korzyści.
Suwerenność narodu jest fundamentem demokracji. Podobnie jak w konstytucjach innych państw demokratycznych w Konstytucji RP jest zapis, iż “władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu”. Władcze uprawnienia narodu są urzeczywistniane za pomocą form demokracji bezpośredniej oraz demokracji pośredniej (m.in. za pomocą partii politycznych, grup nacisku, poprzez wybory),
na reszte sama jeszcze nie mam jak będę miała dam znać
|
| |
H.P | 02.12.2011 06:44:08 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 52 #811612 Od: 2011-10-27
| Kadencja Sejmu zgodnie z konstytucją trwa cztery lata; biegnie od dnia pierwszego posiedzenia nowo wybranego Sejmu i trwa do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji.
|
| |
moni67a | 02.12.2011 10:09:14 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 21 #811717 Od: 2011-12-1
| Dzięki za tak szybki odzew, wspólnymi siłami damy rade |
| |
moni67a | 02.12.2011 10:13:08 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 21 #811721 Od: 2011-12-1
| 1. Podział konstytucji ze względu na tryb ich zmiany. sztywne – moc prawna wyższa od ustaw zwykłych, elastyczne – zmieniana w takim samym trybie jak ustawy
|
| |
moni67a | 02.12.2011 10:15:29 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 21 #811723 Od: 2011-12-1
| więc brakuje tylko: Systematyka ogólna i szczegółowa konstytucji.????? |
| |
Maszkaa | 02.12.2011 11:45:35 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 34 #811768 Od: 2011-10-19
| Ale jak to jest? mnie sie wydawalo ze dr mowil zeby sobie zaznaczac co on omawial na wykladzie wiec nie wiem czy jest sens aby wszystkie pytania przerabiac?? np tych kar orzekanych przez TS ja nie kojarze zeby mowil a bylam na kazdym wykladzie |
| |
Magda | 02.12.2011 12:03:48 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 108 #811778 Od: 2011-10-18
| Ale z tego co wiem te pytania są. Dr pyta z pytań i to co było na wykładzie |
| |
Electra | 27.04.2024 19:34:07 |
|
|