WSPiA Rzeszów II ROK 2012/2013 MGR GW04
 

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » SPECJALNOŚĆ FIR-SESJA ZIOMOWA » FINANSE PUBLICZNE-DR E.FERET

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 3 / 4>>>    strony: 12[3]4

FINANSE PUBLICZNE-dr E.FERET

  
janusz.b
14.02.2012 16:15:29
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Posty: 470 #866580
Od: 2011-10-17


Ilość edycji wpisu: 1
Heh...w tych szufladach to w czasie wpisów panować może istny "bajzel". Przykład z którejś soboty:
Koleżanka do pań w dziekanacie: szukam w grupowej szufladzie mojego indeksu i go nie mazdziwiony
Gdzie może być? - pyta. A kobieta na to: Jeśli go tam nie ma to... może być wszędzie zdziwiony Musi pani szukać diabeł
  
Electra27.04.2024 21:28:41
poziom 5

oczka
  
Anita
14.02.2012 17:53:05
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 38 #866647
Od: 2011-10-30
Tak tylko, że przez taki "bajzel" nasza starościna z FiR jak będzie chciała nam zrobić wpis z naszych przedmiotów specjalnościowych i nie znajdzie naszego indeksu w szufladce FiR to przecież nie będzie szukać po wszystkich szufladach jakie są w dziekanacie. Po prostu nie zrobi nam wpisu i tyle.
  
mamama
19.02.2012 11:21:10
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 45 #870126
Od: 2011-12-19
CZY MOZE KTOS PODAC DOKŁDNIEJ Zagadnienia jakie podawała dr. feret na ostatnim wykładzie ?ktwesołyore beda obowiazywac na zaliczeniu.
  
gosia
20.02.2012 14:55:24
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 117 #871173
Od: 2011-10-29
czy można jeszcze zapisać się na pisanie pracy?
  
kinga.bp11
20.02.2012 15:26:21
Grupa: Użytkownik

Posty: 16 #871207
Od: 2012-1-4
STAROŚCINO :
CZY ZNANE SĄ TEMATY PRAC DLA TYCH CO PISAĆ MAJĄ ? oraz TERMIN NA KIEDY ODDAJEMY ?
  
KarolinaSlowik
20.02.2012 15:30:01
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 148 #871212
Od: 2011-11-20
    kinga.bp11 pisze:

    STAROŚCINO :
    CZY ZNANE SĄ TEMATY PRAC DLA TYCH CO PISAĆ MAJĄ ? oraz TERMIN NA KIEDY ODDAJEMY ?


------> http://www.mgr2011-2012.iq24.pl/default.asp?grupa=165666&temat=130558 oczko
  
gosia
21.02.2012 13:20:45
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 117 #872048
Od: 2011-10-29
możn apisać pracę pomimo tego że było się zapisanym na test czy już nie?
  
aggie
21.02.2012 14:49:32
Grupa: Użytkownik

Posty: 21 #872094
Od: 2012-2-21
a wiadomo cos odnośnie przepisania ocen przez pania doktor? czy zrobi to dzisiaj jak było wcześniej mowione?
  
KarolinaSlowik
21.02.2012 15:29:28
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 148 #872133
Od: 2011-11-20
ODNOŚNIE PRZEPISYWANIA OCEN U DR FERET!

Dzisiaj zaniosłam skrzynkę z indeksami Dr Feret.

Niżej podaję nazwiska osób, których indeksy są w skrzynce:
1. BETLEJ Ewelina
2. BIELAMOWICZ Agnieszka
3. BOJARSKA Agata
4. CHLASTAWA Dorota
5. CYMERMAN Agnieszka
6. CZUCHRA Elżbieta
7. CZURYŁO Anna
8. DEC ARLETA
9. DOLIŃSKA Agnieszka
10. GŁÓD Alan
11. HUDA Katarzyna
12. JAMROZY Kornelia
13. JANIAK Małgorzata
14. JASIŃSKA Gabriela
15. JOB LUCYNA
16. KALABIŃSKA Anna
17. KACZWIŃSKA Katarzyna
18. KALINECKA Agata
19. KARDASIŃSKA Dorota
20. KĄTNIK Anna
21. KŁAK Anna
22. KOZŁOWSKA Magdalena
23. KOZŁOWSKI Tomasz (tylko stary indeks)
24. KOZNECKA Ewelina
25. KRAJEWSKA Julita
26. KUCHARSKA Anna
27. KULIGA Magdalena
28. LECHWAR Katarzyna
29. LITAWA Sylwia
30. LITYŃSKA Halina
31. MASŁYK Magdalena
32. MRÓZ Maria
33. MUSIAŁ Bożena
34. OCHWAT Agnieszka
35. PIESTRAK Szymon (tylko stary indeks)
36. RYZNAR Iwona
37. RZEPA Krzysztof (tylko stary indeks!)
38. RZEPKA Agnieszka (tylko stary indeks!)
39. SKARBEK Judyta
40. SKARBIŃSKA Alina (tylko nowy indeks!)
41. SAMBORSKI Adrian
42. SIUZDAK Paulina
43. STEC Danuta
44. STEFANOWICZ Iwona
45. STRYCHARZ Agnieszka
46. SZMYD Barbara
47. SZPOT Jolanta
48. ŚLUSARCZYK Marcin
49. URBAN Karolina
50. WIECZOREK Małgorzata
51. WOJDYŁA Bożena
52. WOJTOWICZ Iwona
53. WRAŻEŃ Anna
54. ZABOROWSKA Magdalena
55. ŻOŁDAK Marcin
56. ŻURAW Alicja
57. ŻYCHOWSKA Danuta
  
KarolinaSlowik
22.02.2012 12:38:02
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 148 #872897
Od: 2011-11-20
    gosia pisze:

    możn apisać pracę pomimo tego że było się zapisanym na test czy już nie?


Można, ale trzeba podać imię i nazwisko.
  
KarolinaSlowik
22.02.2012 12:40:46
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 148 #872898
Od: 2011-11-20


Ilość edycji wpisu: 1
    gosia pisze:

    czy można jeszcze zapisać się na pisanie pracy?


Na pisanie pracy nie trzeba się już zapisywać.
Teraz zapisujemy się tylko na test, ponieważ Dr Feret musi wiedzieć ILE testów przygotować!

----> http://mgr2011-2012.iq24.pl/default.asp?grupa=165666&temat=130558 : "Jeżeli jest jeszcze ktoś, kto chce pisać TEST!,(a NIE WPISAŁ SIĘ NA LISTĘ), to proszę wpisywać tutaj swoje nazwisko. Pani Doktor musi wiedzieć ile testów przygotować."
  
Electra27.04.2024 21:28:41
poziom 5

oczka
  
monika
22.02.2012 16:38:30
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 55 #873086
Od: 2012-1-23
czesc w podziekowaniu dla osob ktore zrobiły notatki dla dr Sowywesoły ja wyslam moje notatki z finansów notatki nie sa robione z wykladów na tej uczelni!!! ale tematyka sie zgadza wesoły
1. FINANSE- procesy gromadzenia i wydatkowania pieniądza. Procesy związane z przepływem pieniądza.
a) Finanse prywatne
b) Finanse publiczne
np. fakt zapłaty podatku – zdarzenie z zakresu fin. Publicznych
patrząc przez pryzmat płacącego – zdarzenie z zakresu fin. prywatnego (uszczupla jego własne środki)
Finanse publiczne
- musi występować podmiot władzy publicznej
- jako podmiot władczy
- interes – zaspokaja interes ogółu, społeczności
Finanse prywatne
- interes – celem jest zaspokajanie interesu jednostki
FUNKCJE
1.) Funkcja fiskalna – zgromadzenie środków aby sfinansować …
2.) Funkcje redystrybucyjne – wtórny podział dochodu narodowego, rozdysponowanie, wydatkowanie środków.
- są one ze sobą związane
- pozyskuje się środki w pewnym celu
3.) Funkcja stymulacyjna – oddziałuje na procesy społeczne
4.) funkcja kontrolna –
Prawo finansowe – jest zbiorem przepisów które określają …
Prawo finansowe ustrojowe – stanowi część prawa administracyjnego
Prawo finansowe proceduralne – określa przebieg pewnych zjawisk, ma zagwarantować to czy zostaną zrealizowane prawa administr.
Prawo karno skarbowe – np. niepłacenie podatków.
ŹRUDŁA PRAWA FINANSOWEGO
Są takie jak wymienione w Konstytucji
- Konstytucja
- Prawo międzynarodowe
* Prawo wspólnotowe – jeżeli prawo polskie jest sprzeczne z prawem wspólnotowym to prawo wspól. ma pierwszeństwo.
- umowy międzynarodowe
- ustawy
* ustawa o finansach publicznych
* ustawa o dochodach jednostek terytorialnych
- rozporządzenia
- akty prawa miejscowego
* uchwała budżetowa
Ustawa o finansach publicznych
- gromadzenie dochodów i przychodów środków publicznych
- wydatkowanie środków publicznych
- finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
- finansowanie potrzeb pożyczkowych samorządów terytorialnych
- zaciąganie zobowiązań
- zarządzanie środkami publicznymi
- zarządzanie długiem publicznym
- rozliczenia z Unią Europejską
Sektor finansów publicznych
Podmioty:
- organy władzy rządowej
-…
Środki publiczne:
- dochody publiczne
* podatki od towarów i usług VAT
* podatki dochodowe
* podatki akcyzowe
- środki pochodzące z budżetu UE
- przychody publiczne
Dochody mają charakter definitywny
Przychody mają charakter transferów czasowych (kredyty, pożyczki, wpływy z kredytów pożyczek)
Wydatki i rozchody:
- wydatki mają charakter definitywny
- rozchody mają charakter transferów czasowych
Saldo budżetowe:
- nadwyżka
- deficyt
- dług publiczny
I. Podział dochodów publicznych na:
- dochody zasadnicze np. podatki
- dochody uboczne – znaczenie marginalne np. wpływy z mandatów
II. Podział :
- dochody bezzwrotne
- dochody zwrotne
III. Podział:
- dochody odpłatne (opłaty) np. opłata skarbowa
- dochody nieodpłatne
IV. Podział:
- dochody przymusowe
- dochody dobrowolne (np. spadek na cele publiczne)
V. Podział:
- dochody obligatoryjne (które muszą się pojawić np. podatki)
- dochody fakultatywne (które pojawić się nie muszą)
- dochody nadzwyczajne (które nie są przewidziane np. narodowa pożyczka na odbudowe kraju, wpływy jednorazowe)
VI. Podział:
- dochody własne (musi stanowić dochód budżetu państwa)
- dochody zewnętrzne (zasilające) uzyskiwane z budżetu państwa.
VII. Podział:
- dochody krajowe (podatki)
- dochody zagraniczne (środki pochodzące z budżetu UE)
Zasady ogólne finansów publicznych
1. rozdz. II ustawy
2. art. 31 – 45 rozdz. IV ustawy
Zasada jawności finansów publicznych
Art. 12 ust. 1 do art. 15 ustawy. Każdy ma dostęp do informacji, jawność debat budżetowych, jawne jest wszystko co nie zostało wyłączone.
Gospodarka środkami publicznymi jest jawna.
Każdy zainteresowany powinien mieć dostęp do informacji z zakresu finansów publicznych.
Minister finansow ma pewne obowiązki informacyjne.
Jawność debat budżetowych. Ustawa przewiduje wyjątek. Jawne jest wszystko co nie jest wyłączone.
Ustawa przewiduje wyłączenia od zasady jawności.
1. Objecie zakresem ustawą o informacji niejawnej.
2. Musi wynikać z umów międzynarodowych
To co dotyczy bezpieczeństwa wewnętrznego międzynarodowego będzie objęte klauzulą
Niejawności.
ZASADA PRZEJRZYSTOSCI ( ZASADA JAWNOSCI MATERIALNEJ)
Służy ona uporządkowaniu informacji finansowych
- funkcja zarządcza
- Funkcja kontrolna
Klasyfikacja budżetowa – schemat porządkowania informacji budżetowych:
Klasyfikacja budżetowa dzieli się na :
- części
- działy
- rozdziały
- paragrafy
Mechanizmem który ma zapewnić wykonanie tej zasady jest ustawa o zamówieniach publicznych.
Oszczędnie i efektywnie uzyskać jak najlepsze wyniki przy wydatkowaniu określonych Śródków publicznych.
Zasada prognostycznego charakteru dochodów i dyrektywnego charakteru wydatków.
Kwoty dochodów zawartych w budżecie są to wielkości do których należy dążyć.
Kwota wydatkow założona w budżecie jest to kwota której nie można przekroczyć, chyba ze zachodzi groźba zagrożenia życia zdrowia.
Najpierw zmieniamy plan finansowy a potem wydatkujemy
Art. 36-37
Zasada dotycząca zaciągania zobowiązań
Jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągac zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planów wydatków lub kosztów jednostki pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenie uposażenia, składki na ubezpieczenia społeczne i inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności.
Zakaz nabywania udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego.
Wyjątki:
- jeżeli Jednostki sektora finansów publicznych zbywa w porozumieniu z ministrem akcje, udziały lub obligacje w celu odzyskania wierzytelności ale musi je zbyc w okresie 3 lat od ich nabycia.
Rozdzial 3
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE
Formy organizacyjne:
1 Jednostka budżetowa – jednostka ta wszystkie swoje wydatki finansuje z budżetu a jeżeli osiąga sama jakieś dochody przekazuje je do budżetu.
Jednostki budżetowe z zasady nie uzyskuje dochodow.
Tworzenie jednostek budżetowych art21.
1. Ministrowie, kierownicy urzędow centralnych i wojewodowie.
2. Wydzielony rachunek dochodow własnych
Przeniesienie na grunt jednostki sektora finansow publicznych zasady funduszowania.
Srodki zgromadzone na tym funduszu są przeznaczone na nagrody dla pracownikow.
Zasada budżetowania brutto , wydatki finansowania z budżetu w całości natomiast dochody w całości do budżetu.
Gospodarstwo Pomocnicze zawsze tworzy się przy jednostce budżetowej art26 jest najbardziej podobne w swojej działalności do przedsiębiorstwa.
Gospodarstwo pomocnicze musi prowadzić działalność odpłatną. Dla swojej jednostki macierzystej( czyli macierzystej jednostki budżetowej) , musi ją prowadzić po kosztach, czyli nieodpłatnie.
Co może funkcjonować jako gospodarstwo pomocnicze?
- np. ośrodki wypoczynkowe
Dotacje przedmiotowe czyli dotacje na określony cel.
Gospodarstwo pomocnicze przekazuje do budżetu połowe osiągniętego zysku.
Wszystkie rozliczenia z budżetem gospodarstwa pomocniczego następuje poprzez jednostkę budżetową.
Zakład budżetowy jest formą pośrednią pomiędzy jednostką budżetową a gospodarstwem pomocniczym.
Zakład budżetowy wykonuje działalność o charakterze odpłatnym, nie musi się jednak sam finansować, może otrzymywać z budżetu zarówno dotacje przedmiotowe jak i podmiotowe .
Zakładem budżetowym są np. przedszkola.
Jeśli zakład budżetowy zanotuje zysk to całość zysku przekazuje do budżetu. Jeśli zanotuje stratę to jest ona w całości pokryta dotacją z budżetu.
Taki sposób rozliczenia z budżetem to budżetowanie netto występuje wówczas gdy forma organizacyjna rozlicza się z budżetem lub solidarnie( np. gospodarstwa pomocnicze i zakład budżetowy)
Fundusz celowy art. 29 PFRON
BUDZET ART. 95
Budżet państwa jest rocznym planem dochodow i wydatkow oraz przychodow i rozchodow:
a) organów władzy publicznej
b) sędziów i trybunału
Zasady budżetowe:
1. Zasada zupełności budżetu . Budżet powinien obejmować godpodarke wszystkimi środkami publicznymi
2. Zasada szczegółowości budżetu stanowi pewną odmianę zasady przejrzystości finansów publicznych .
Zasada szczegółowości koncentruje się na tym ze ustawa budzetowa powinna być tak skonstruowana aby z jednej strony możliwie było wykonywanie tego budżetu, ale na tyle szczegółowo aby umożliwić kontrole.
3. Zasada równowagi budżetowej oznacza w znaczeniu ścisłym ze wydatki maja być równe dochodom.
W znaczeniu szerszym oznacza ze wydatki nie mogą przewyższac dochodow. Dochody mogą przewyższać wydatki lub wydatki mogą być nizsze od dochodow.
Rezerwy budżetowe art. 102
- rezerwa ogolna
- rezerwy celowe
Rezerwy tworzy się na nieprzewidziane wydatki (rezerwa ogolna ) n0,2 % wydatkow budżetowych.
Rezerwa celowa jest określona na co dane Śródki maja być wykorzystywane. Suma rezerw celowych nie może być wyższa niż 5% wydatkow budżetu.
Rezerwa celowa może być także utworzona w części budżetu którym dysponuje wojewoda w wysokości 1% planowanych wydatkow.
Wykonanie budżetu to realizacja planu finansowego
Budżet może być uchwalony z opóźnieniem tzn w tym roku którego dotyczy.
Po ogłoszeniu ustawy budżetowej opracowuje się uchwaly wykonawcze budżetu.
Jest tyle układow wykonawczych ile czesci budżetu.
Układ wykonawczy to plan finansowy , to bardziej szczegółowa forma budżetu.
Subwencja jest ogólnym środkiem zasilania danego podmiotu. Podmiot sam decyduje na co je przeznaczy)
Jest to sposób dofinansowania jednostek samorządu terytorialnego. Subwencja ma charakter ogólny
DOTACJA- środek z budżetu państwa dla szczególnego przeznaczenia.
Występują 3 rodzaje dotacji:
- podmiotowe- jest to dofinansowanie działalności określonego podmiotu. Podmiot ten sam decyduje jak te dotacje wykorzysta
- celowa- jest to dofinansowanie na wykonaie określonych zadan
- przedmiotowe- sa to doplaty do określonego towaru lub usług
- dotacje rozwojowe- w swoim podobieństwie można by je zaliczyc do dotachi celowych, sluza do dofinansowania przedsięwzięć ze srodkow wspólnotowych
- dotacje musza być wykorzystane do konca roku obrotowego, czesc niewykorzystana dotacji podlega zwrotowi
- zwrotowi podlegaja dotacje zle wykorzystane w sposób niegospodarny a także dotacje przekazane niewłaściwemu podmiotowi.
Gospodarowanie rezerwami budżetowymi
Występują rezerwy ogolne i rezerwy celowe
Rez, ogole tworzy się w budzecie na nieprzewidziane wydatki, stanowi kwote nie wyzsza niż 0,2% wydatkow budżetu.
Rez. Celowe tworzy się z konkretnym przeznaczeniem, stanowi kwote nie wyzsza niż 5% wydatkow budżetu.
Gospodarowanie rezerwami (zasady):
- gospodarowanie rezerwami celowymi dokonuje minister finansow w porozumieniu z dysponentami czesci budżetowych
- rezerwami ogolnymi dysponuje rada ministrow jednak może ona upoważnić prezesa rady ministrow lub ministra finansow do dysponowania rezerwami ogolnymi do wysokości określonych kwot
- do 15 pazdziernika należy rozdysponowac rezerwy celowe, rezerwy ogolne nie maja limitu czasowego
- uruchamianie srodkow z rezer dokonywane jest z przesuniecia wydatkow
Za realizacje poszczególnych wydatkow poszczególnych dochodow odpowiadaja pracownicy jednostek organizacyjnych. Odpowiedzialność za wykonywanie budżetu ponosi rada ministrow. Wykonaniem budżetu kieruje minister finansow.
Kontrola wykonania budżetu
Wystepuje:
- kontrola wewnetrzna sprawowana przez służby kontrolne
- kontrola zewnetrzna sprawowana przez organy zewnętrzne czyli sejm i NIK
Budzet jednostki samorządu terytorialnego:
- ogolne reguly gospodarki budżetowej j.s.t sa takie same jak w przypadku budżetu panstwa. Reguly dotyczce gospodarowania srodkami publicznymi maja także zastosowanie do sfery samorządowej.
W przypadku budżetu panstwa pojecie budzet wystepuje w dwoch znaczeniach: budzet=ustawa budzetowa i budzet=plan finansowy. W przypadku j.s.t. wystepuje podobna sytuacja. Tutaj również budzet wystepuje w 2 znaczeniach. 1 budzet jako uchwala oraz budzet jako plan finansowy który stanowi zalaczik do uchwaly budżetowej
Budzet j.s.t powinien być uchwalony przez rozpoczęciem roku budżetowego jednak w praktyce się to nie zdarza bo finanse j.s.t. w dużej mierze sa uzależnione od srodkow z budżetu panstwa.
Procedura uchwalania budżetu w j.s.t.
Po czesci jest ona podobna do procedury uchwalania budżetu panstwa. Organ zarządzający jest odpowiedzialny za przygotowanie i wykonanie budżetu a organ stanowiący jest odpowiedzialny za uchwalenie i kontrole budżetu. Jeżeli projekt trafia do organu stanowiącego to jest on przekazywany komisji rewizyjnej oraz do regionalnej izby obrachunkowej właściwej dla danego terytorium. Opiniuja one zgodność projektu z prawem oraz realność wykonania budżetu. Nastepnie projekt trafia do organu zarządzającego gdyz jest on właściwy do wykonania budżetu. Opinia komisji rewizyjnej, opinia regionalnej izby obrachunkowej, opinie ewentualne innych komisji organu stanowiącego stanowia element bedacy podstawa tzw. debaty budżetowej. Pierwsza debata dotyczy uchwalenia budżetu i konczy się glosowaniem. Glosowanie może się zakończyć albo przyjeciem budżetu w wersji zaproponowanej przez organ zarządzający lub ze zmianami albo może się skończyć odrzuceniem budżetu. Organ stanowiący może wprowadzic do projektu budżetu zmiany o ile zmiany te nie powoduja zwiekszenia deficytu budżetu albo musi uzyskac zgode organu zarządzającego. Budzet musi zosstac uchwalony do 31 marca. Po uchwaleniu budżetu uchwala przesylana jest do wojewody i regionalnej izby obrachunkowej. Organy sprawdzaja uchwale pod względem legalności. W ramach swoich kompetencji mogą one stwierdzic nieważność uchwały gdy rażąco narusza prawo.
Wykonanie budżetu j.s.t.
1) organ zarządzający w terminie 21 dni od uchwalenia uchwaly budżetowej opracowuje układ wykonawczy budżetu j.s.t.
2) organ ten przekazuje podległym jednostkom ostateczne kwoty dochodow i wydatkow tych jednostek oraz wysokość dotacji i wplay do budżetu
3) opracowuje plan finansowy zadaz z zakresu administracji rzadkawych oraz zadan zleconych jednostce samorządu terytorialnego.
Wydac srodki można tylko wtedy gdy sa one na właściwej pozycji w budzecie i gdy sa fizycznie dostępne.
Zasady wykonania budżetu j.s.t. sa takie same jak w przypadku budżetu panstwa.
Zmiany w budzecie j.s.t.
Zmiany w budzecie mogą nastąpić poprzez zmiane uchwaly budżetowej i bez zmiany uchwaly budżetowej.
Procedura zmiany uchwaly budżetowej jest taka sama jak procedura uchwalenia budżetu, a wiec musza nastąpić te same etapy. Zmiana budżetu bez zmiany uchwaly budżetowej jest mniej czasochlonna niż poprzednia. Może to następować poprzez: przesuniecie wydatkow- wystepuje zawsze wtedy gdy dochodzi do rozdysponowania rezerw, z tym ze suma rezerw celowych budżetu j.s.t. nie może przekroczyc 5% wydatkow natomiast kwota rezerwy ogolnej nie może przekroczyc 1%. Podmiotem uprawnionych do rozdysponowania rezerw jest organ zarządzający. W przypadku rezerw jest organ zarządzający. W przypadku rezerw celowych j.s.t. dopuszczalna jest zmiana ich przeznaczenia, dokonywana przez organ zarządzający w porozumieniu z komisja rewizyjna.
Organ stanowiący może upoważnić kierownikow poszczególnych jednostek organizacyjnych do dokonywania przeniesienia wydatkow ale tylko w zakresie jakim dany kierownik wykonuje w budzecie. Kierownik organu zarządzającego może dokonywac przeniesien wynikających ze zmian w wysokości srodkow otrzymywanych z budżetu panstwa.
Blokowanie wydatkow- przyczyny blokowania wydatkow sa takie same jak w przypadku budżetu panstwa z jednym wyjątkiem, nie ma tutaj takiej sytuacji ze rada ministrow może zablokowac wydatki budżetu j.s.t.
Uprawnionym do blokowania wydatkow jest organ budżetu j.s.t.
Nie wszystkie limity wydatkow wygasaja z koncem roku budżetowego:
1) tzw. lista wydatkow nie wygasających
2) wydatki pochodzące ze srodkow bezzwrotnej pomocy zagranicznej srodki wspólnotowe i niewspolnotowe
3) wydatki finansowane z kredytow
Kontrola wykonania budżetu j.s.t.
1) kontrola wewnetrzna i zewnetrzna
2) kontrola biezaca i nastepcza
Kontrola wewnetrzna wykonania budżetu oparta jest na zależnościach służbowych. Odbywa się ona wewnątrz j.s.t. Głównym kontrolerem wewnetrzych jest organ zarządzający. Tutaj również kontrole sprawuje organ stanowiący. Kontrola ta ma po czesci charakter formalizowany i niesformalizowany a wiec pewne czynności musza być podjęte a pewne mogą. Kontrole niesformalizowana mogą dokonywac radni, roznego rodzaju komisje organu stanowiącego .
Kontrola sformalizowana laczy się ze sprawozdawczością budzetowa. Podstawa tej kontroli sa sprawozdania organu zarządzającego. Sa to: półroczne sprawozdania z wykonywania budżetu oraz rozne sprawozdania z wykonania budżetu.
Oba sprawozdania trafiaja do regionalnejizby obrachunkowej organu stanowiącego oraz komisji rewizyjnej.
Izba obrachunkowa jak i komisja rewizyjna przygotowuja opinie na temat wykonania budżetu po otrzymaniu sprawozdania z wykonania budżetu. Sprawozdanie to inicjuje czynności które koncza się druga debata budzetowa. Druga debata konczy się glosowaniem nad absolutorium budżetowym. Przyczyna udzielania bądź nie udzielenia absolutorium organowi zarządzającemu może być wylocznie ocena prawidłowości wykonania budżetu. Jeżeli absolutorium zostalo udzielone to problematyka wykonania budżety jest zakonczona. Natomiast nieudzielanie absolutorium organowi zarządzającemu jest podstawa do wszczecia procedury odwoławczej organu zarządzającego.
Kontrola zewnetrzna sprawowana jest przez podmioty spoza sektora finansow samorządowych, chodzi tutaj o regionalna izbe obrachunkowa oraz najwyzsza izbe kontroli..
Regionalna izba obrachunkowa może dokonywac kontrole biezace i może przeprowadzac tzw. kontrole kompleksowe.
Kontrola biezaca dotyczy kontroli pewnego wycinku działalności, scisle określone wydatki. Jest to kontrola doraźna.
Kontrola kompleksowa jest to ocena całej działalności finansowej j.s.t. Badana jest tu działalność finansowa za określony rok lub określone lata. Musi się ona odbyc raz na 4 lata w każdej jednostce samorządu terytorialnego.
Kasowa obsluga budżetu j.s.t. wykonywana jest przez każdy legalnie działający bank, wyloniony w drodze procedury zamówień publicznych.
Modele finansowania j.s.t.
1) JST posiadaja absolutna swobode pozyskiwania dochodow tzn. ze jednostki decyduja o tym ile i z jakich tytułów srodki pozyskuja.
2) JST wszystkie srodki będą otrzymywać z budżetu panstwa, czyli same praktycznie nie mogą uzyskac zadnych srodkow.
Modele te w rzeczywistości nie występują. Stosowany jest natomiast model mieszany, a wiec stanowiący polaczenie samofinansowania jednostki oraz otrzymywania srodkow z budżetu centralnego.
Źródła finansowania j.s.t:
- dochody wlasne
- subwencje ogolne (finansowane z budżetu panstwa)
- dotacje celowe (finansowane z budżetu panstwa)
Podstawy prawa podatkowego
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa.
W przepisach nie wystepuje cos takiego jak definicja podatku. Jeżeli opisujemy podatek to najczęściej podaje się cechy podatku.
Cechy podatku zostaly wymienione w art. 6 ustawy. Z tego przepisu wynika ze:
- podatek jest świadczeniem publiczno-prawnym, oznacza to ze prawo pobierania podatku maja tylko i wyłącznie związki prawa publicznego czyli panstwo i j.s.t.
- nieodpłatnośc podatku- placac podatek w zamian nie dostajemy nic, nie mamy prawa domagac się od władzy publicznej czy od j.s.t. zadnego dzialania w zamian za podatek
- bezzwrotność podatku – podatek uiszczony w prawidłowej wysokości nie podlega zwrotowi. Zwrotowi podlega jedynie ta czesc podatku która zostala nadplacona ponad prawidlowa wysokość podatku
- pieniężność podatku – podatek jest wymierzony, placony w pieniadzu
- przymusowość podatku – jest to obowiązek placenia przez obywatela danin publicznych w tym podatkow wladza publiczna na prawo stosowac srodki przymusu do tego aby wyegzekwowac należność podatkowa
- jednostronność podatku – podateknakladany jest w formie ustawy, wladza publiczna w określony sposób decyduje o tym jakie będą podatki, w jakiej będą wysykosci i kiedy maja być uiszczone nie pytając o zgode adni zdanie obywatela.
Art. 6 ustawy
Podatkiem jest publicznoprawne nieodpłatne przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz skarbu panstwa województwa powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
Samoopodatkowanie obywateli na rzecz j.s.t. takie swidczenie nie jest formalnie podatkiem. Generalnie posiada ono wszystkie cechy podatku ale jest to świadczenie o charakterze celowym, natomiast podatek ma charakter ogolny. Charakter celowy samoopodatkowania oznacza to ze w momencie ogłoszenia referendum o samoopodatkowaniu wskazywany jest cel na jaki cel to świadczenie ma być przekazane.
Oplaty i kary grzywny.
Te świadczenia rowniezrowniez nie sa podatkiem mimo ze posiadaja cechy podatku.
Oplata jak sama nazwa wskazuje jest zaplata za cos czyli ma ona charakter ekwiwalentny. Placac oplate otrzymujemy cos w zamian np. oplata skarbowa, abonament TV, cło.
Kary grzywny pełnia funkcje represyjna i ich znaczenie fiskalne jest nieznaczne
Funkcje podatku:
- f. fiskalna ( jest to funkcja podstawowa)- podatek stanowi źródło dochodow związków publicznoprawnych(źródło dochodow publ.)
- f. stymulacyjna – podatki sa doskonalym narzędziem wpływającym nie tylko na procesy gospodarcze ale również na procesy społeczne.
- f. redystrybucyjna – podatki sa podstawowym narzędziem redystrybucji finansow publicznych, stanowia źródła finansowania działalności panstwa
- f. kontrolna – przeplyw finansow wynikający z pobierania podatkow dostarcza informacji na temat sytuacji gospodarczej
Elementy konstrukcyjne podatku:
- El. Stałe – musza się one w podatku pojawic: podmiot podatku, przedmiot padatku, podstawa opodatkowania, stawka podatku, warunki zaplaty podatku
- elementy zmienne – może się w podatku pojawic ale nie musi: zwolnienia podatkowe, ulgi podatkowe, zwyzki podatku
Podmiot podatku:
Podmiot uprawnione – określone mianem podmiotu czynnego podatku, sa to podmioty uprawnione do zadania podatku, sa to organy podatkowe określone w art. 13 ustawy
Wedlug ustawy:
Organem podatkowym, stosowanie do swej właściwości jest:
1) naczelnik urzedu skarbowego, naczelnik urzedu celnego, wojt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo Marszalek województwa- jako organ pierwszej instancji
2) dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej jako”
- organ odwoławczy odpowiednio od decyzji naczelnika US lub naczelnika urzedu celnego
- organ pierwszej inst na podstawie odrębnych przepisow
- organ odwoławczy od decyzji wydawanej przez ten organ w pierwszej instancji
3) samorządowe kolegium odwoławcze – jako organ odwoławczy od decyzji wojta, burmistrza starosty lub Marszalka województwa.
4) Minister właściwy do spraw finansow jako organ odwoławczy itp.
Podmioty zobiazane – określane mianem podmiotu biernego podatku – sa to te podmioty które placa podatek tj:
- podatnicy
- platnicy
- inkasenci
- nastepca prawny
- osoby trzecie odpowiedzialne za cudze zobowiązania podatkowe
Podatnicy art. 7 ustawy
Podatnikiem jest osoba fizyczna, os. Prawna lub jedn. Organizacyjna niemajaca osobowości prawnej, podlegajaca na mocy ustaw oidatkowych obowiązkowi podatkowemu. Ustawy podatkowe mogą ustanawiac podatnikami inne podmioty niż osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyja nie majaca osobowsci prawnej np. podatkowa grupa kapitalowa, spolka cywilna.
Płatnicy art. 8 ustawy
Platnikeim jest osoba fizyczna osoba prawna lub jedn. org. Nie majaca osob prawnej, obowiazana na podstawie przepisow prawa podatkowego do obliczania i pobierania od podatnika podatku i zaplacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Skutkiem wystepowania platnika jest to ze kiedy platnik odbierz podatek od podatnika to podatnik zwolniony jest z odpowiedzialności czyli jego zobowiązania podatkowe wygasaja. W tym przypadku organ podatkowy sciaga tylko i wyłącznie platnika.
Inkasenci art. 9 ustawy
Inkaseten\m jest osoba fizyczna osoba prawna lub jedn org nie majaca osob prawnej, obowiazana do pobrania od podatnika podatku i wplacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Podatki
Przedmiotem podatku jest wszystko to od czego placi się podatek czyli np. sprzedazy towaru, świadczenia usług czy przy eksporcie i imporcie.
Przedmiot podatku wskazuje od czego podatek ma być placony. Przyjmuje się ze przedmiotem oidatku jest okreslona sytulacja. Faktyczna lub prawna, z zaistnieniem której u określonego podmiotu na mocy normy prawnej powstaje obowiaek świadczenia podatkowego. Zdarzenia lub zjawiska bedace przedmiotem podatku lub zjawiska bedace przedmiotem podatku mogą mieć trojaki charakter. Mogą to być zdarzenia: jednorazowe, powtarzalne, ciagle.
Podmiot podatku
Określany jest w sposób ogolny poprzez sprecyzowanie w ustawie podatkowej, kto jest zobowiązany do uiszczenia podatku. Ustawodawca wprowadza w tym względzie szerokie zakresy pojec, jak np. osoby prawne i fizyczne, jedn nie posiadające osob Pr czy określonego
rodzaju spolki. Zakres podmiotowy zasadniczo może być ujety w sposób szerszy lub węższy a zalezy to od woli ustawodawcy.
Podstawa opodatkowania.
Podstawa podatku jest to ilosiowo lub wartościowo określony przedmiot podatku. Podstawa opodatkowanie sluzy do zmierzenia przedmiotu podatku.
Wartościowo - czyli poprzez wszanie penych kwot pewnych wielkości pieniężnych.
Ilościowo – czyli przy uzyciu innych wielkości niż kwoty pieniężne.
Co do zasady podstawa opodatkowania musi się w każdym podatku pojawic. Ale możliwa jest tez taka konstrukcja podatku gdzie podstawa opodatkowania nie wystepuje. Takie konstrukcje zwykle okresla się mianem ryczałtow podatkowych.
Ryczałt podatkowy jest to taki podatek gdzie nie wystepuje podstawa opodatkowania a wiec stawka okreslona jest zawsze kwotowo i jest przypisywana do danego podatku, Przy ryczałcie podatkowym wielkość opodatkowania nie ma znaczenia. Rycz. Podat. Jest np. karta podatkowa opodatkowanie od osob duchownych.
Jest to rozwiązanie fakultatywne tzn podatnik może ja wybrac ale nie jest zobowiązany do jego wyboru do korzystania z ryczałtu podatkowego.
Stawka podatku
Sluzy do ustalenia zgodnie z podstawa opodatkowania wysokości podatku. Stawka podatku może występować albo jako ulamkowa albo jako kwotowa. Może również występować w formie mieszanej czyli ulamkowo-kwotowej. Jeżeli podstawa opodatkowania jest ustalona w sposób kwotowy to stawka podatku jest ulamkowa. Jeżeli podstawa opodatkowania jest ustalona ilościowo to stawka podatku musi być okreslona kwotowo.
Przy ulamkowym określaniu stawki podatku może to być zarówno ulamek zwykly jak i ulamek dziesiętny. Forma ulamka dzisietnego jest procesowe określenie stawki podatku. Określenie procentowe zawsze można latwo zamienic na ulamek dziesiętny np. majac stawke 22% podatku to jest to0,22 w ułamku dziesietnymstawki podatku w formie ulamka zwykłego stosuje się bardzo rzadko. Jest on malo praktyczny i w zasadzie każdy ulamek zwykly można zamienic na dziesiętny i na odrot.
Przy kwotowym określeniu stawki podatku jest ona wyrazona jako kwota wielkości pieniężnej.
Podstawa obliczenia podatku.
W niektórych podatkach do wyliczenia wysokości podatku a wiec zanim zrobimy\y to dzialanie podstawowe opodatkowania należy skorygowac albo poprzez obniżenie albo podwyższenie podstawy opodatkowania. Tak skorygowana podstawa opodatkowania stanowi podstawe obliczenia podatku.
Przykładem jest podatek dochodowy od osob fizycznych gdzie intnieja odliczenia od podstawy opodatkowania typowym odliczeniem od podstawy opodatkowania jest skldka na ubezpieczenie społeczne.
Skala podatkowa
Żeby w danym podatku podatku występowała skala podatkowa musza być spełnione dwa warunki:
1) musi być w tym podatku wiecej niż jedna skala podatkowa
2) oraz musi występować taka zależność ze podstawa opodatkowania jest podzielona na przedzialy i do każdego przedzialu jest przypisana inna stawka.
Skala podatkowa wystepuje w podatku dochodowym od osob fizycznych podatek od spadkow i darowizn w jednym przypadku w podatku od czynności cywilno-prawnych podatek od umowy spolki.
Skala progresywna – razem ze wzrostem podstawy opodatkownia rosnie stawka podatku.
Skalda degresywna – wraz ze wzrostem podstawy opodatkowania zmniejsza się stawka podatk
Opodatkowanie liniowe charakteryzuje się tym ze bez względu na wysokość podstawy opodatkowania stawka jest stala a wiec nie ma skali podatkowej ani w podatku dochodowym od osob prawnych ani w podatku od towarow i usług ani w podatku akcyzowym.
Elementy zmienne podatku:
- ulgi i zwolnienia podatkowe
- termin płatności
- sposób i miejsce placenia
Zwolnienia podatkowe.
Jak sama nazwa wskazuje zwolnienie oznacza ze cos kogos z podatku się zwalnia. Wyroznia się zwolnienia:
- przedmiotowe zwolnienia
- mieszane zwolnienia
Zwolnienia podmiotowe
Jest to zwolnienie jakiegos podmiotu jakiejs grupy podmiotow z obowiązku placenia danego podatku.
Zwolnienia przedmiotowe:
Sa to zwolnienia obejmujące określony rodzaj przedmiotu opodatkowania tu nie jest wazne kto jest zwolniony ale wazne jest od czego przysluguje zwolnienie. A wiec jest to zwolnienie określonych podmiotow w pewnym zakresie przedmiotu opodatkowania.
Ulgi podatkowe
Polega tylko i wyłącznie do zmniejszenia podstawy opodatkowania albo wysokości podatku. Klasyczna ulga podatkowa to jest to co okresla się mianem odliczenia od podatku dochodowego od osob fizycznych czy osob prawnych.
Termin zaplaty podatku
Jeżeli nie jest określony termin zaplaty podatku to podatnikowi nie można postawic zarzutu ze powinien podatek zapłacić a jeszcze go nie zapłacił. Termin podatku wyznacza granice ostatniego dnia w którym podatnik powinien dobrowolnie spełnić świadczenie podatkowe. Po tym terminie podatnik może zostac obciążony odsetkami za zwloke a także może ozstac zastosowany przymus czyli egzekucje zaplaty podatku.
Sposób zaplaty podatku
Wskazuje on jak podatek powinien zostac zapłacony
Prawo bankowe dzieli się na prawo bankowe publiczne i prawo bamkowe prywatne
Pr bankowe publ reguluje powstawanie i funkcjonowanie bankow
Pr bankowe prywatne regulujerelacje pomiedzy bankiem a jego klientami.
Termin bank jest terminem zastrzezonym. Oznacza to ze określenie bank co do zasady mogą
używać tylko te instytucje zajmujące się działalnością finansowa które sa bankami w rozumieniu prawa polskiego a wiec te które powstaja w określony sposób i wykonuja czynności bankowe. Inne instytuje termin bank mogą używać o ile ich działalnośc ni wiaze się z działalnością finansowa.
3 rodzaje bankow:
- banki państwowe
- spółdzielcze
- prywatne
B. państwowe
Sa to banki których jedynym właścicielem jest panstwo polskie, skarb panstwa. Jest to NBP i bank gospodarstwa krajowego.
B spółdzielcze
Sa to banki działające nie tylko w oparciu o prawo bankowe ale przede wszystkim w oparciu o prawo spółdzielcze. Cecha charakterystyczna bankow społ jest to ze one maja swoich członków.
B komercyjne
Sa to typowe instytucje nastawione na zysk
W Polsce banki mogą występować wyłącznie jako osoby prawne bez względu na to do jakiej kategorii bank byśmy zaliczyli, bez względu na to czy jest to bank państwowy spolczielczy czy prywatny. Dodatkowo banki komercyjne mogą funkcjowowac tylko jako spolka cywilna..
Procedura zakladania banku
Uzalezniona jest od tego jakiego rodzaju bank chcemy utworzyc. Zaupelnie odmienna jest procedura jeżeli chodzi o utworzenie banku państwowego. Tworzenie banku spółdzielczego i banku prywatnego jest dosc podobne.
Bank państwowy
Przepisy stanowia ze bank państwowy może zostac powolany przez rade ministrow w formir rozporządzenia. Banki NBP i BGK nie zostaly powolane w formie rozporządzenia tylko w formie ustawy.
Wniosek o utworzenie banku państwowego może złożyć minister finansow lub minister skarbu panstwa po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji nadzoru bankowego.
Bank spoldzelczy i bank prywatny.
Procedura ich powolania rozni się o tylko ze rozne sa zasady zarzadzania spółdzielni i zarzadznia spolki akcyjnej.
Aby powołać bank państwowy i bamk prywatny należy dysponowac kapitalem w wysokości minimum wartości 5 mln euro. W przypadku banku spółdzielczego jest to kwota o wartości minimum 1 mlneuro.
Wystepuje również wymog ze tylko maksymalnie 15% tego kapitalu może być wniesione w formie aportow czyli wkładów rzeczowych. Pozostala czesc gotowka i to musi być gotowka wlasna. Nie może ona pochodzic z kredytow, pozyczek i innych źródeł zewnętrznego finansowania.
Wszystkie wymagania dotyczące zakladania bankow występują po to żeby zabezpieczyc interesy klienta.
Fakt posiadania odpowiednich finansow nie jest jedynym wymogiem. Należy również posiadac odpowiednie pomieszczenia dajace gwarancje bezpieczeństwa posiadanym i przyjmowanym srodkom pieniężnym. Należy również posiadac odpowiednia kadre zarzadzajaca, personel. Przynajmniej polowa kadry musi posiadac doświadczenie w bankowosci, daja moralne i etyczne gwarancje swojego postepowania, cudzoziemiec musi wykazac się i poswidczyc znajomość jezyka polskiego.
Osoby które chca założyć bank musza złożyć wniosek do komisji nadzoru bankowego o zezwolenie na utworzenie banku. Musza one wykazac ze spelaniaja warunki wymienione wyzej. Do tego musza przedstawic plan działalności banku przynajmniej na 3 lata. Komisja sprawdza czy wszystkie wymogi sa spełnione i dopiero wydaje zezwolenie. Po wydaniu zezwolenia przez komisje można przystąpić do uruchomienia banku ale nie można jeszcze wykonywac czynności bankowych. Teraz należy wykonac czynnosci techniczne: przystosowac budynek, przygotowac odpowiednie zabezpieczenia itd. Po zakończeniu tego etapu założyciele występują znowu z wnioskiem do komisji nadzoru bankowego, ale tym razem o zezwolenie na rozpoczęcie działalności.
W przypadku bankow państwowych wystepuje zasadnicza roznica, nie ma zezwolenia na utworzenie banku.
Po stwierdzeniu przez komisje ze od strony organizacyjnej wszystko jest przyhotowane to wtedy wydaje decyzje o udzieleniu zezwolenia na rozpoczęcie działalności. Dopiero wtedy można rozpocząć działalność bankowa.
W sytuacji gdy w banku pojawi się strata albo zagrozenie powstania straty bank powinien opracowac i wdrożyć procedure naprawcza. Procedure naprawcza należy przedstawic do akceptacji komiscji nadzoru bankowego i po zatwierdzeniu ma obowiązek wykonac. Jeżeli
bank takiego planu naprawczego nie organizuje to komisja wzywa go do opracowania planu a jeżeli bank nadal uchyla się od tej czynności to komisja może wprowadzic do banku zarząd komisaryczny. Wprowadzenie zarządu komisarycznego skutkuje rozwiązaniem zarządu banku i zawieszeniem pracy banku a także utrata uprawnien do wykonywania czynności bankowych.
Jeżeli program naprawczy daje rezultaty to sprawa jest prosta bank nadal funkcjonuje. Natomiast jeżeli program naprawczy nie daje rezultatow i nastepuje utrata polowy kapitalubanku to przeprowadza się postepowanie likwidacyjne banku lub upadłościowe.
Jako podstawowy sposób postepowania likwidacyjnego i upadłościowego prawo bankowe przewiduje przejecie tego banku przez inny bank. W przypadku bankow jedynym podmiotem mającym możliwość ogłoszenia likwidacji lub upadłości banku jest komisja nadzoru bankowego.
W przypadku przejecia banku likwidowanego lub opadłego jego dlugi i zobowiązania przejmuje bank nowy. Natomiast w przypadku klasycznej likwidacji banku pokrycie niespłaconych długów i zobowiązań przejmuje bankowy fundusz gwarancyjny.
NBP:
- jest bankiem państwowym
- jest jednym z pierwszych na swiecie bankow centralnych-
Jest bankiem centralnym
Sczegolne funkcje NBP:
1) jest bankiem emisyjnym – oznacza to ze jako jedyna jednostka w Polsce ma prawo emisji pieniadza.
Emitowanie pieniędzy oznacza ze:
- jedynie NBP może podjąć decyzje o wybiciu nowych monet czy o produkcji banknotow
- podejmuje decyzje o wypuszczeniu na rynek nowych pieniędzy
- podejmuje decyzje o wycofaniu pieniędzy z obiegu rynkowego
2) jest bankiem bankow
- poprzez komisje nadzoru bankowego która jest czescia NBP nadzoruje powstawanie oraz działalność innych bankow
- tzw. rezerwy obowiązkowe- pewna czesc srodkow jakie banki gromadza przekazuja do NBP
- kredyt refinansowy- jest to kredyt udzielany przez NBP innym bakom dla zasilenia ich kasy. Wystepuje jako kredyt lombardowy lub jako kredyt redyskontowy.
Kredyt lombardowy jest kredytem udzielanym pod zastaw papierow wartościowych. Kredyt redyskontowy związany jest z dyskontem weksla czyli na skupowaniu weksli.
Dyskont weksla jest to roznica pomiedzy wysokością sumy wekslowej a kwota którą bank za ten weksel zapłacił
- w wyjatkowych sytuacjach może prowadzic obsługę jednostek indywidualnych
- NBP nie może angażować się na rynku akcji ale może angażować się na rynku obligacji i innych papierow wartkosciowych. Jest to oddziaływanie NBP na rynek finasowy.
- NBP ma za zadanie utrzymywanie wartości pieniadza za co odpowiada rada polityki pieniężnej.
Organy NBP:
- komisja nadzoru bankowego
- rada polityki pieniężnej
- prezes NBP- powoluje go sekm na wniosek prezydenta
3) jest bankiem panstwa, sprawuje obsługę budżetu panstwa. NBP nie może udzielac kredytow ani pozyczek na sfinansowanie budżetu panstwa.



bardzo szczęśliwylollollollol
  
monika
22.02.2012 16:51:20
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 55 #873112
Od: 2012-1-23
a jeszcze mam takie pytanka i odpowiedziwesoły

Senat po przekazaniu przez Marszałka Sejmu projektu ustawy budżetowej:
-może zgłosić poprawki w terminie 20 dni od dnia otrzymania projektu
Projekt budżetu jednostki samorządowej musi być przedłożony organowi stanowiącemu do:
-15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
Projekt budżetu gminy przygotowuje:
-zarząd gminy, powiatu lub województwa
Dyrektywność budżetu oznacza:
-że budżet kierowany jest do konkretnego podmiotu zobowiązanego do jego realizacj
Dochodami zwrotnymi gminy są:
-dochody z emisji papierów wartościowych
Z poniższych zdarzeń wybierz to, które ma miejsce najwcześniej:
-wydanie noty budżetowej
Rada Ministrów przedkłada Sejmowi projekt ustawy budżetowej wraz z uzasadnieniem na rok następny:
-najpóźniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego
Ustawa budżetowa nie określa:
-prognozowanych dochodów jednostek samorządu terytorialnego
Prezydent po przedstawieniu uchwalonej przez Sejm i Senat ustawy budżetowej może:
-zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją
Dochodami własnymi powiatu są:
-dochody z majątku powiatu
Elementem konstrukcyjnym podatku nie jest:
-kwota podatku
Progresja może mieć postać:
-progresji globalnej lub ciągłej
Podatnikiem może być:
-każda jednostka podlegająca obowiązkowi podatkowem
Zaliczka na podatek jest:
-świadczeniem na poczet przyszłego zobowiązania podatkowego
Z regresją podatkową mamy do czynienia, gdy:
- stawka podatku zmniejsza się wraz ze wzrastającą podstawą opodatkowania
Przedmiotem opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- osiągania dochodu, a w pewnych przypadkach także osiągania przychodu
Kwota wolna od opodatkowania jest:
-wielkością pomniejszającą podstawę opodatkowania
Pan Jan zaciągnął pożyczkę od kolegi z pracy w wysokości 4.000 zł. Powyższa czynność:
-podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych
Zobowiązanie podatkowe:
-jest konkretyzacją obowiązku podatkowego
Nie jest organem podatkowym:
-zarząd gminy
Rachunki oszczędnościowe mogą być prowadzone dla:
- osób fizycznych, szkolnych kas oszczędnościowych i pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych
Bierne czynności bankowe polegają na:
-szeroko rozumianej działalności depozytowej
Małoletni, który ukończył 13 lat:
-może dysponować środkami na jego rachunku bankowym, jeżeli przedstawiciel ustawowy nie sprzeciwi się na piśmie
Umowa kredytu jest umową nieodpłatną:
-fałsz
Osobistym zabezpieczeniem spłaty kredytu jest:
-aval
Banki mogą prowadzić rachunki:
-bieżące, pomocnicze, oszczędnościowe, lokaty terminowe
Główną funkcją akredytywy jest:
- funkcja rozliczeniowa
Polecenie przelewu jest formą rozliczenia:
-bezgotówkowe
Kredytu refinansowego udziela:
-NBP bankom komercyjnym
Karta płatnicza:
-jest zawsze imenna
Cechą chraketrystyczną prawa finansowego jest:
-różnorodność norm prawnych zaliczanych do prawa finansowego
Nie są ąródłem prawa finansowego:
-orzecznia Sądu Najwyższego
W zakres prawa finansowego nie wchodzi:
-ustawa prawo czekowe
Nakładanie podatków następuje w drodze ustawy lub rozporządzenia
-fałsz
Ryczałt podatkowy polega między innymi na:
-rezygnacji z ustalania indywidualnej podstawy opodatkowania
Podstawa opodatkowania może być określona:
- wartościowo lub ilościowo
Organem podatkowym nie jest:
-inspektor kontroli skarbowej
Płatnikiem podatku nie jest:
-wójt, burmistrz lub prezydent
Budżet państwa przygotowuje
-Rada Ministrów
Subwencja ogólna dla powiatu składa się z części:
- wyrównawczej, równoważącej i oświatowej
Rada powiatu powinna uchwalić budżet powiatu najpóąniej do dnia:
- 31 marca roku budżetowego
Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe:
- ma chrakter posiłkowy
Dochodami własnymi województwa jest:
-udział w podatku dochodowym od osób prawnych i dochodowym od osób fizycznych
Osobistymi formami zabezpieczenia spłaty kredytu bankowego jest:
-cesja wierzytelności na zabezpieczenie
Tzw. kredyty kasowe są kredytami:
-krótkoterminowymi
Opodatkowanie progresywne zachodzi wówczas gdy:
- kwota podatku rośnie szybciej niż podstawa opodatkowania
Gwarancja bankowa "uwarunkowana" polega tym, że:
-bank może uzależnić spełnienie świadczenia od powstania zdarzenia objętego gwarancją
Aval jest to poręczenie osoby trzeciej za zobowiązanie dłużnika wekslowego do zapłaty sumy wekslowej:
-prawda
Prezydent podpisuje ustawę budżetową w terminie:
-7 dni od dnia przekazania przez Marszałka Sejmu
Ulgą w zapłacie podatku nie jest:
-płatność podatku w formie zaliczek na podatek


  
anjiaaa
22.02.2012 19:09:18
Grupa: Użytkownik

Posty: 7 #873293
Od: 2012-2-22
a do kiedy trzeba napisać tą pracę..?
  
janusz.b
22.02.2012 19:35:18
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Posty: 470 #873315
Od: 2011-10-17
    anjiaaa pisze:

    a do kiedy trzeba napisać tą pracę..?


Z tego co ogólnie wiadomo to do 15 III wesoły
A uprzedzając kolejne pytanie: Gdzie składamy?? Odpowiem: W dziekanacie w miejscu przeznaczonym na prace do dr Feret wesoły
  
anjiaaa
22.02.2012 22:38:58
Grupa: Użytkownik

Posty: 7 #873587
Od: 2012-2-22
dzięki.. wesoływesoły
  
gosia
23.02.2012 19:19:31
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 117 #874399
Od: 2011-10-29
Małgorzata Rzepka i Magdalena Pogoda były zapisane na test ale jednak będziemy pisać prace
  
Aga
24.02.2012 17:53:02
Grupa: Użytkownik

Posty: 17 #875445
Od: 2011-12-14
a wie ktoś czy będzie możliwość przepisania oceny z finansów w sobotę po egzaminie??
  
martini33
28.02.2012 17:42:51
Grupa: Użytkownik

Posty: 22 #879427
Od: 2012-1-14
KIEDY BĘDĄ OCENY Z TESTU?
  
Anita
28.02.2012 18:51:01
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 38 #879494
Od: 2011-10-30
Oceny już są wesoły na Wirtualnej wesoły
  
Electra27.04.2024 21:28:41
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 3 / 4>>>    strony: 12[3]4

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » SPECJALNOŚĆ FIR-SESJA ZIOMOWA » FINANSE PUBLICZNE-DR E.FERET

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny